1. Studijní program Informační studia a knihovnictví (INSK)
1.1 Cíle programu a jeho místo v systému studia moderních informačn ích a komunikačních oborů. Bakalářské, magisterské a doktorské studium daného zaměření.
1.2 Soudobé pojetí oborů knihovnictví, dokumentace, informační vědy a proti tomu informatiky. Studie NATO k současnému pojetí informační vědy.
1.3 Specifika studia INSK na FF UK a všeobecně specifika studia na vysoké škole univerzitního směru. Systém studia, vztah studenta a učitele, odkaz na statut univerzity a fakulty a fakultní řády a předpisy.
2. Soudobá "informační sféra" a její institucionální architektura
2.1 Komunikační řetězec od autora, resp. původce komunikátu k jeho příjemci, který se realizuje stále větším dílem v globálním digitalizovaném síťovém prostředí.
2.2 Vztah autor - nakladatel, úloha knižního trhu, národní knihovny a národní bibliografie, oborové a speciální bibliografie a dokumentace, produkce a prodej v distribuci databází, v jejich zpřístupňování a analýze, pojmy databázové centrum a modely soudobých knihovnických servisních systémů. Privátní informační podnikání typu "information consultants".
2.3 Historické kořeny oboru INSK v knihovnictví starého věku. Dnešní pohled na knihovnictví a jeho nadstavbové profesní vrstvy ve větvi služeb v rámci zaměstnání a podnikání (dokumentace, studijně rozborová činnost a informační, resp. znalostní management) a ve větvi občanských služeb (kulturní a občanské informační služby veřejných knihoven).
3. Informace a médium
3.1 Pojem informace a různé teorie jeho výkladu. Data, informace, poznatek a znalost.
3.2 Vývoj nosičů v sociální komunikaci a současně vývoj znakové reprezentace komunikátů podle J. Cejpka.
3.3 Pojem tzv. "digitální revoluce", význam a vliv internetu na sociální komunikaci v globálním měřítku.
4. Informace a dokument
4.1 Pojem "dokument" a jeho historický vývoj.
4.2 Dokument jako podstatný prvek informačního systému. "Fenomén dokumentu" včetně digitalizace dokumentové komunikace. Pojem DOI.
4.3 Institucionalizace dokumentové komunikace. Autorské zákonodárství a neformální odborná komunikace dokumentů na internetu. *
5. Informační školství u nás a ve světě
5.1 Vznik moderního odborného vysokoškolského studia knihovnictví v USA v
19. století. Deweyova School of Library Economy na Columbijské univerzitě v New Yorku. Historický vývoj v Evropě.
5.2 Soudobé americké informační vysokoškolské vzdělávání. Vývoj od základního knihovnictví k informační vědě, komunikačním a znalostním disciplínám. Problém "L-word".
5.3 Historický vývoj českého knihovnického a informačního školství. Historie ÚISK.
The system of Charles university and concretely place of the information and library study acredited programs are explained and recomended are the optimal methods and also ethic of graduated university study. Students are introduced to the basic concepts in information processing, information sphere in the society, traditions and recent trends in library and information science education, information profession and its relation to Internet and generally to cyberspace, information profession today and its perspective.
Mentioned are also several general concepts like information and the phenomenon of document in history and in contemporary electronic communication of information, information industry, knowledge management etc.