1. Člověk jako příjemce informací 1.1 Vliv velkého množství informací na psychiku člověka, informační přehlcení 1.2 Fyziologické hranice příjmu informací u člověka 1.3. Teorie čtení. Proces čtení 2. Rychlé čtení 2.2 Úvod do rychlého čtení 2.2.1 Terminologie 2.2.2 Historie rychlého čtení ve světě a u nás (německá, americká, anglická, ruská, litevská a francouzská škola výuky rychlému čtení) 2.2.3 Rychlost čtení 2.2.4 Oko v procesu čtení. Vnímání vizuální informace 2.3 Text v procesu čtení 2.3.1 Druhy textu 2.3.2 Čtivost a čitelnost textu 2.3.3 Čtení a redundance v textu 2.4 Didaktika rychlého a racionálního čtení 2.4.1 Nedostatky tradičních metod čtení. Neefektivní způsoby čtení. Možnosti jejich odstranění nebo omezení2.4.2 Zvyšování rychlosti čtení. Nové návyky racionálního čtení 2.5 Vztah čtení k pozornosti, paměti a motivaci 2.6. Další způsoby racionálního čtení (orientační, kurzorické, selektivní)
* Praktická část kurzu (realizována kombinací formy výukového soustředění a metod e-learningu/online learningu):
- obsahuje testy na změření rychlosti čtení a míry pochopení textu, cvičení na rozšiřování zrakového rozpětí, cvičení na snižování počtu fixací na řádku, cvičení na odstraňování vědomých regresí, cvičení na potlačování artikulačních vlivů a některá další cvičení, - v praktické části jsou dále zařazena cvičení na podporu koncentrace pozornosti, na zlepšení paměti (krátkodobé a dlouhodobé), relaxační cvičení, cvičení odstraňující únavu očí, možnost cvičení rychlého čtení s využitím autogenního tréninku, cvičení na aktivaci slovní zásoby a další cvičení.
Literatura (též v sekci literaratura v informačním systému), ale pro komplexnost uvedena i v souvislosti se sylabem:
LITERATURA ZÁKLADNÍ: 1. KREJČÍ, Jana. Seznamte se: rychlé čtení. Ikaros [online]. 2011, roč. 15, č. 5 [cit. 04.09.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/6806>. urn:nbn:cz:ik‐006806. ISSN 1212-5075. 2. MISTRÍK, J. Rýchle čítanie. 2. vyd. Bratislava : Slov. ped. nakl. 1982. 118 s. 3. PAPÍK, Richard. Naučte se číst!. Praha : Grada, 1992. s. 181. ISBN 80-85424-93-2. 4. PAPÍK, Richard. Metody rychlého čtení jako nástroj osobní ekologie. In Information ecology and libraries : proceedings of the International conference organized on the occasion of the 90th anniversary of the establishment of the Faculty of Philosophy at Comenius University in Bratislava, 10-12 October 2011. Bratislava : Univerzita Komenského, 2011, s. 99-109. Dostupný také na WWW: <http://www.fphil.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/kkiv/Dokumenty/IEL_web.pdf>. ISBN 978-80-223-3087-9. 5. PAPÍK, Richard. Metody rychlého čtení jako efektivní nástroj osobní práce s informacemi. ITlib : informačné technológie a knižnice [online]. 2011, č. 4 [cit. 2014-03-10]. Dostupný z WWW: <http://itlib.cvtisr.sk/archiv/2011/4/metody-rychleho-cteni-jako-efektivni-nastroj-osobni-prace-s-informacemi.html?page_id=701>. ISSN 1336-0779. 6. ZIELKE, W. Jak číst rychleji a lépe. 2. vyd. Praha : Svoboda 1988. 168 s. 7. ZWINGER, Michal; HUDEČEK, Michal; KREJČÍ, Jana; PAPÍK, Richard. Rozečti.se - online výuka rychlého čtení. ITlib : informačné technológie a knižnice [online]. 2013, č. 2 [cit. 2014-03-10]. Dostupný z WWW: < http://itlib.cvtisr.sk/archiv/2013/2/rozecti.se-online-vyuka-rychleho-cteni.html?page_id=2476>. ISSN 1336-0779.
LITERATURA DOPLŇKOVÁ: 1. ANDREJEV, O. A., CHROMOV, L. N. Technika bystrogo čtenija. Minsk : Izd. Univ., 1987. 204 s. 2. GRUBER, D. Sbírka cvičení k racionálnímu čtení. Ostrava : Dům techniky ČSVTS, 1985. 140 s.3. JAKŠTIS, Ju. S. Obučenije specialistov metodu uskorennogo vosprijatija informacii. Nauč.-techn. Inform., 1982, Ser. 1, č. 10, s. 18-23.4. PITKIN, W. B. The art of rapid reading. New York : McGraw-Hill, 1929. 233 s.5. SMETÁČEK, V. Rychlost čtení a pochopení textu. Čtenář, 1972, roč. 24, č. 5, s. 171-173.6. WAINWRIGHT, G. R. Rapid reading : made simple. London : W. H. Allen, 1972. 286 s.
A gambit to methods of effective (rapid, spped) reading particularly in relation to scientific facts and issues of pedagogy, psychology, physiology, and placed to topics of modern information science, also computer science. The practical part of course is focused to improvemet of reading speed and effective comprehension process. Side purchase of the course is a motivation for other study of rapid reading methods, also topics of reading and information literacies.
Methods used in this course: blended learning (lectures, intensive training with classic printed materials and a version of online learning course).