Osnova: 1 Teoretický úvod do disciplíny sociální a lidská komunikace 1.1 Obecné vymezení oboru a jeho historie 1.2 Interakce s jinými vědními oblastmi 1.3 Definování teoretických východisek a základních terminologických pojmů 1.4 Popis základních složek komunikace, funkcí a komunikačních prostředků 1.5 Interakce versus komunikace 2 Shannon-Weaverův model a jeho vliv na komunikační teorii 2.1 Výhody a omezení modelů všeobecně 2.2 Shannon-Weaverův model s jeho základními charakteristikami 2.3 Výhody a omezení modelu z pohledu komunikačních studií 3 Teorie informace v komunikačních modelech 3.1 Hlavní představitelé oblasti (Aristotel, Harold Lasswell, Wilbur Schramm, David Berlo, Westley and MacLean, Theodore M. Newcomb, Gerhard Maletzke, ... ) 3.2 Funkce, význam a grafické znázornění jednotlivých modelů 3.3 Pochopení jedinečnosti, novosti či originality každého z přístupů 4 Předávání informací neverbálním projevem 4.1 Definování pojmu neverbální komunikace a jejích složek (kinesika, posturologie, proxemika, mimika, haptika, ...) 4.2 Shrnutí hlavních funkcí a užívaných prvků 4.3 Rozlišení hlavních klasifikací gest 4.4 Orientace v paralingvistických projevech sdělení 5 Chápání informace v mezikulturní komunikaci 5.1 Kulturní dimenze Gerta Hofstedeho a Fonse Trompenaarse 5.2 Proces interkulturní adaptace a popis jeho jednotlivých fází (S.
Lysgaard) 5.3 Vývojový model kulturní citlivosti (Milton J. Bennett) 5.4 Rozdílný postoj českých a německých pracovníků k informaci a komunikaci obecně 6 Role informace v komunikačních bariérách 6.1 Charakteristika fyziologických, mentálních, psychologických či jiných příčin 6.2 Nekompatibilita jednotlivých referenčních systémů 6.3 Rozlišení komunikačních bariér na straně komunikátora, příjemce a v komunikačních kanálech 6.4 Definování vnějších a neverbálních bariér 7 Informace a komunikační klima organizace 7.1 Otevřené a zavřené komunikační klima 7.2 Teoretický popis a grafické znázornění modelu komunikačního klima podle Robertsona 7.3 Fenomén sdílení informací 7.4 Informace v komunikačním auditu 8 Modifikace informace v masové mediální komunikaci 8.1 Úvod do základních termínů, historického vývoje a sociálního kontextu 8.2 Důležité znaky procesu masové komunikace 8.3 Hlavní názorové proudy týkající se teorie o vlivu médií 8.4 Primární a sekundární komunikační médium 8.5 Cenzura a propaganda 8.6 Médium v pojetí Marshalla MacLuhana, Torontská škola, vývoj komunikace podle převládajícího média 9 Informační funkce marketingové komunikace a reklamy 9.1 Charakteristika jednotlivých typů a cílů marketingového komunikačního mixu 9.2 Druhy a cíle reklamy, informační apel reklamy 9.3 Kulturní rozdíly v oblasti marketingové komunikace 9.4 Selektivní pozornost 10 Intrapersonální komunikace a vnitřní řeč 10.1 Popis a druhy intrapersonální komunikace 10.2 Podoby zdvojování či zmnožování "já" v intrapersonální komunikaci 10.3 Druhy vnitřních konfliktů a možnosti jejich zpracování 10.4 Transakční analýza (Eric Berne) 11 Konflikt v interpersonální komunikaci 11.1 Ovlivnění vnímání, konflikt jako přirozený fenomén 11.2 Vývoj konfliktu, aktivita a pasivita v řešení konfliktů, styly zvládání konfliktů 11.3 Reakce na konflikt, zpětná vazba 11.4 Sociální konflikty 11.5 Teorie mediace 12 Lingvistika a sémiotika v komunikaci 12.1 Charakteristika disciplín (lingvistika, sémiotika, syntax, sémantika a pragmatika) 12.2 Pojem "znak" a jeho vymezení dle Ferdinanda de Saussura a Charlese S.
Peirce 12.3 Druhy vztahů mezi znakem a tím, co je označováno 12.4 Arbitrárnost a lineárnost jazykového znaku 12.5 Asymetrie jazykového znaku (polysémie, homonymie, synonymie)
This course is designed to introduce and provide examples of current problems, research issues and methods employed in understanding human communication. A set of communication phenomena (e.g. verbal and nonverbal communication patterns, mass media communication, information models, communication clima) will be introduced and considered through a variety of methods.
Learning outcomes: demonstrate knowledge of the communication phenomena presented from contrasting disciplinary perspectives covered in this course by describing them; describe examples that illustrate ambiguity and other difficulties in human communication; describe the relationship between human communication and formal models of communication used in current technology.