Charles Explorer logo
🇨🇿

Věcné pořádání informací a znalostí [V]

Předmět na Filozofická fakulta |
AIS10139

Sylabus

1. Všeobecný úvod do problematiky věcného pořádání informací a selekčních jazyků 2.

Systematické pořádání informací a selekční jazyky 2.1 Hlavní teoretické problémy 2.1.1 Typy systematických selekčních jazyků 2.1.2 Stanovení předmětů, klasifikačních charakteristik a jejich pořadí. Společné fasety 2.1.3 Notace a tabulky 2.1.4 Aktualizace tabulek a pracvovních pomůcek. Řešení a důsledky 2.1.5 Reindixace - příčiny a zvládání 2.2 Hlavní vývojové trendy 2.3 Důležité, v současnosti používané hierarchické systematické selekční jazyky včetně národních a mezinárodních číselníků a výhody i omezení jejich používání 2.4 Systematické selekční jazyky nového typu.

Propojovací selekční jazyky 2.5 Funkce a použití systematických selekčních jazyků 2.6 Funkce a příklady použití systematických selekčních jazyků při dialogovém vyhledávání informací z bází dat 3. Předmětové pořádání informací a selekční jazyky 3.1 Hlavní teoretické problémy 3.1.1 Typy předmětových selekčních jazyků 3.1.2 Volně tvořený a řízený slovník 3.1.3 Problematika nejužšího pojmu 3.2 Selekční jazyky předmětových hesel 3.2.1 Hlavní vývojové trendy 3.2.2 Výklad normativních ustanovení 3.3 Deskriptorové selekční jazyky 3.3.1 Koordinátové (koordinované) indexování 3.3.2 Charakteristika vývoje a typu deskriptorových selekčních jazyků 3.3.3 Hlavní teoretické problémy deskriptorových selekčních jazyků 3.3.3.1.

Tezaury jako řízené slovníky 3.3.4 Jednojazyčné tezaury, jejich charakteristika a možnosti použití 3.3.5 Vícejazyčné tezaury, jejich charakteristika a možnosti použití 3.3.6 Metodika tvorby tezaurů 3.3.7 Možnosti a použití deskriptorových selekčních jazyků při dialogovém vyhledávání informací z bází dat 4. Výklad a příklady použití věcného pořádání informací a selekčních jazyků při dialogovém vyhledávání informací z bází dat

Anotace

Popis a hodnocení jednotlivých druhů a typů věcného pořádání a jim odpovídajících selekčních jazyků, k poznání a pochopení jejich hlavních vývojových trendů, současného stavu a použití, jakož i progresivních, dosud experimentálně zkoumaných směrů a metod. Zároveň je kladen důraz na osvojení dovednosti v praktickém pořádání a tvorbě tezaurů.