Cílem předmětu je navázat na teoretické, metodologické a pragmatické poznatky z bakalářského stupně a poskytnout posluchačům podklady pro podrobné studium ve specifikovaných teoretických, metodologických a aplikačních oblastech moderní informační vědy. Přednášející: Josef Šlerka a Martin Souček
1. Teorie informace, kybernetika Informace, entropie, zpětná vazba, variety, systém, kód a kódování. Otcové zakladatelé Wiener, Ashby, Shannon.
2. Teorie modelování Kybernetické modelování Model, systém a jejich analýza a fungování. Úrovně modelu. Syntax, sémantika a pragmatika modelu. Důležité osobnosti - Klír, Valach.
3. Sémiotika Znak - věc. Synchronní a diachronní. Ikon - index - symbol. Modelovací sémiotika. Důležité osobnosti - Saussure, Peirce, Osolsobě.
4. Statistické postupy pro informační vědu Využití statistiky, teorie pravděpodobnosti a kombinatoriky v informační věda. Loktův zákon, Zipfůvv zákon, Bradfordův zákon. Důležité osobnosti - Konigová.
5. Information Retrieval Data mining, text mining, collective intelligence.
6. Základy fungování vyhledávačů Principy fungování internetových vyhledávačů, pojmy povrchový a hluboký web, principy indexování, Pagerank a další.
7. Human-Computer Interaction Použitelnost, design, informační architektura, přístupnost, použitelnost, testování.
8. Právo a internet Internet z hlediska práva, vymahatelnost a působnost práva na internetu, pojem duševního vlastnictví, autorské dílo a jeho ochrana, zpřístupnění díla prostřednictvím internetu áíSyllabus Cílem předmětu je navázat na teoretické, metodologické a pragmatické poznatky z bakalářského stupně a poskytnout posluchačům podklady pro podrobné studium ve specifikovaných teoretických, metodologických a aplikačních oblastech moderní informační vědy. Přednášející: Josef Šlerka a Martin Souček
1. Teorie informace, kybernetika Informace, entropie, zpětná vazba, variety, systém, kód a kódování. Otcové zakladatelé Wiener, Ashby, Shannon.
2. Teorie modelování Kybernetické modelování Model, systém a jejich analýza a fungování. Úrovně modelu. Syntax, sémantika a pragmatika modelu. Důležité osobnosti - Klír, Valach.
3. Sémiotika Znak - věc. Synchronní a diachronní. Ikon - index - symbol. Modelovací sémiotika. Důležité osobnosti - Saussure, Peirce, Osolsobě.
4. Statistické postupy pro informační vědu Využití statistiky, teorie pravděpodobnosti a kombinatoriky v informační věda. Loktův zákon, Zipfůvv zákon, Bradfordův zákon. Důležité osobnosti - Konigová.
5. Information Retrieval Data mining, text mining, collective intelligence.
6. Základy fungování vyhledávačů Principy fungování internetových vyhledávačů, pojmy povrchový a hluboký web, principy indexování, Pagerank a další.
7. Human-Computer Interaction Použitelnost, design, informační architektura, přístupnost, použitelnost, testování.
8. Právo a internet Internet z hlediska práva, vymahatelnost a působnost práva na internetu, pojem duševního vlastnictví, autorské dílo a jeho ochrana, zpřístupnění díla prostřednictvím internetu
9. Společenské aspekty rozvoje informačních vědy Vliv moderních technologií na člověka a společnost, digital divide, osobní identita, dozor.
10. Informační bezpečnost Kryptologie, bezpečnost v počítačové síti, rozvoj počítačové kriminality, digitální stopa.
11. Scientometrie Scientometrie, infometrie, bibiliometrie, webometrie, citační index, citační rejstříky, hodnocení vědy.
Syntetizovat teoretické, metodologické a pragmatické poznatky o základech oboru. Poskytnout posluchačům podklady pro kreativní studium jednotlivých teoretických, metodologických a aplikačních oblastí a úkonů informační vědy.