České nakladatelské podnikání jako součást kulturních dějin. Periodizace českých nakladatelských dějin. 1.
Konstituování českého nakladatelského podnikání na přelomu 18. a 19. stol. Charakteristika významných firem. 2.
Význam a charakteristika velkých nakladatelských domů 2. poloviny 19. stol. Vznik a působení Spolku českých knihkupců a nakladatelů. 3.
Svépomocná vydavatelství a edice od 90. let do 1. světové vál ky. Vznik bibliofilského hnutí. 4.
Klub moderních nakladatelů Kmen a jeho význam. Charakteristika nejvýznamnějších členů. 5.
Knižní výprodeje. Nakladatelská krize v první polovině 30. let a její překonání.
Dominantní firmy této doby. 6. Situace českých nakladatelství za protektorátu a v letech 1945-49.
Zákon o vydávání neperiodických publikací z března 1949. 7. Struktura českého nakladatelského podnikání 1949-1989 v českých zemích, charakteristika nejvýznamnějších firem. České edice a nakladatelství 1949-1989 v exilu.
Cílem předmětu je seznámit studující s vývojem nakladatelského podnikání v posledních dvou stoletích, a to nejen s důrazem na rozvoj nakladatelského podnikání, ale i se zaměřením na literární, kulturní, společenský a politický kontext.
Důraz je kladen na období od poloviny devatenáctého století až po současnost.