Charles Explorer logo
🇬🇧

Reading Resources in Information Science and Book Studies

Class at Faculty of Arts |
AIS500103

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

  1.     Blok  

Komunikace, média a (tištený) text jako předměty interdisciplinárního zkoumání: sebe-prezentace; zdroje a součásti relevantních oborů, struktura výuky, požadavky ke zkoušce/zápočtu; doporučená literatura ke studiu.

Ukázka společného kritického čtení současných odborných textů a potřeba všeobecné teoretické kompetence:

Ben Kafka, The Demon of Writing: Powers and Failures of Paperwork, Zone Books, 2012, pp 110-111.

Klíčové pojmy/analytické kategorie & teoreticko-filozofické směry  

Příprava na 2. blok (1-2 str. résumé klíčových myšlenek):

Robert Darnton, What is the History of Books? Revisited. Modern Intellectual History, 2007, 4(3): 495-508. https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/3403039/darnton_revisited.pdf?sequence=2

Informace o autorovi a jeho díle: http://www.robertdarnton.org/

Příprava mini-prezentace na 2. blok - stručná definice jednoho z následujících pojmů: marxismus, psychoanalýza, hermeneutika, fenomenologie, strukturalismus, sémiologie, ideologie, teorie kódování a dekódování, gender, diskurz, differánce, kapitál, kulturní kapitál, kulturní průmysl, moc, hegemonie, postmoderna, informace.   2.     Blok

Diskuse textu R. Darntona; Co jsou dějiny knihy … - https://www.sharpweb.org/main/

Kritika tzv. kanonických autorů a textů (Darnton vs Barker)

Mini-prezentace (5-7 min) definice klíčových pojmů.   3.     Blok - 

 Akademické čtení textu Rearticulating Audience Engagement: Social Media and Television:

- analýza terminologie v odborném článku

- vývoj a zastarávání terminologie v odborných publikacích

- sociální sítě jako zdroj i způsob šíření informací

- práce s textem a informacemi v akademickém vs. mediálním kontextu

- metody výzkumu 

- modelové dotazníkové šetření a příprava řízených rozhovorů přímo v průběhu semináře, zaměřené na proměny recepce/tvorby obsahů veřejnoprávních medií

- diskuze  

Příprava na 4. blok: Osnovy a základní teze závěrečné práce (cca 7-10min)  

Bruno Latour, Poznání a vizualizace aneb jak myslet očima a rukama (Visualization and Cognition: Thinking with Eyes and Hands), Teorie vědy, XXX/2, 2008, s. 33-90. http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/downloads/21-VIZ-COG-TCHEQUE.pdf

Uvedení do nového materialismu: https://newmaterialism.eu/

Uvedení do tezí Bruno Latoura: https://www.youtube.com/watch?v=pD4G6ksJBr0

Uvedení do tezí Karen Barad: https://www.youtube.com/watch?v=tno6oG9KRFY https://www.youtube.com/watch?v=dBnOJioYNHU   4.     Blok

Formativní hodnocení a diskuse, prezentace základních tezí závěrečné práce    

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět rozšiřuje a prohlubuje teoretické znalosti získané v předmětech souvisejících s problematikou komunikace, produkce a recepce informací, jakož i historiografie knižní kultury, prostřednictvím čtení vybraných odborných textů. Důraz je kladen na kritickou reflexi vztahu člověka, médií a informací v historickém kontextu i v současné informační společnosti.

Vybrané texty představují ukázky různých pohledů na problematiku přenosu informací, mediální a knižní kulturu.