Charles Explorer logo
🇨🇿

Bibliopedagogika a informační výchova

Předmět na Filozofická fakulta |
AIS510305

Sylabus

Program kurzu

Téma 1

Úvodní informace

Seznámení s kurzem, způsob výuky, podpora

Podmínky k získání atestace, informační zdroje

Téma 2

Vzdělávací úloha knihovny

Úvodní diskuse

Pozice knihovny ve vzdělávacím procesu 

Knihovník jako učitel/lektor

Téma 3

Čtení a čtenářství

Fyziologické a psychologické aspekty

Průběh pozornosti, čtenářské návyky

Poruchy čtení

Téma 4

Osobnost čtenáře

Působení četby

Vývoj čtenářského zájmu

Čtenářské průzkumy

Téma 5

Podpora čtenářství: příklady dobré praxe

České a zahraniční projekty

Spolupráce knihoven s dalšími organizacemi   

Téma 6

 Informační a mediální gramotnost

Příklady definice pojmů a jejich vývoj

Standardy, koncepce  (ČR i zahraničí)

Společenský kontext rozvoje informační a mediální gramotnosti. 

Projekty (ČR i zahraničí)

Další aktivity:

·     Dílčí úkoly

·     Diskuse

·     Obhajoby seminárních prací

·     Konzultace k ústní zkoušce

Anotace

Předmět bude vyučován ve školním roce 2019/2020.

V rámci předmětu se budeme věnovat základním otázkám souvisejícím s problematikou čtení a čtenářství. Co se děje, když čteme? Jak se děti v České republice učí číst? Jakou roli hraje čtení v našem životě? S tématikou čtení velmi úzce souvisí problematika čtení s porozuměním a čtenářské gramotnosti. A odtud je již jen krůček ke gramotnosti informační. Jakou roli hrají knihovny v rozvoji čtenářství a informační gramotnosti? Teoretické aspekty i aplikace v praxi všech míněných témat.