Program kurzu
Téma 1
Úvodní informace
Seznámení s kurzem, způsob výuky, podpora
Podmínky k získání atestace, informační zdroje
Téma 2
Vzdělávací úloha knihovny
Úvodní diskuse
Pozice knihovny ve vzdělávacím procesu
Knihovník jako učitel/lektor
Téma 3
Čtení a čtenářství
Fyziologické a psychologické aspekty
Průběh pozornosti, čtenářské návyky
Poruchy čtení
Téma 4
Osobnost čtenáře
Působení četby
Vývoj čtenářského zájmu
Čtenářské průzkumy
Téma 5
Podpora čtenářství: příklady dobré praxe
České a zahraniční projekty
Spolupráce knihoven s dalšími organizacemi
Téma 6
Informační a mediální gramotnost
Příklady definice pojmů a jejich vývoj
Standardy, koncepce (ČR i zahraničí)
Společenský kontext rozvoje informační a mediální gramotnosti.
Projekty (ČR i zahraničí)
Další aktivity:
· Dílčí úkoly
· Diskuse
· Obhajoby seminárních prací
· Konzultace k ústní zkoušce
Předmět bude vyučován ve školním roce 2019/2020.
V rámci předmětu se budeme věnovat základním otázkám souvisejícím s problematikou čtení a čtenářství. Co se děje, když čteme? Jak se děti v České republice učí číst? Jakou roli hraje čtení v našem životě? S tématikou čtení velmi úzce souvisí problematika čtení s porozuměním a čtenářské gramotnosti. A odtud je již jen krůček ke gramotnosti informační. Jakou roli hrají knihovny v rozvoji čtenářství a informační gramotnosti? Teoretické aspekty i aplikace v praxi všech míněných témat.