* Osnova předmětu:
Úvod
Teorie a metodologie (Finkelstein)
Recepce knihy
Literární text jako součást komunikačního procesu
- Vnější podoba literárního textu
- Vlastnosti literárního textu - intencionalita a neměnnost
- Literární dílo v komunikačním procesu
- Textová strategie autora
- Interpretace v komunikačním procesu
Recepční teorie
- Horizont očekávání
- Vliv a působení textu
- Sociální dimenze kategorie horizontu očekávání
Kontexty
- Referenční pole vně textu
Autor a nakladatel
- Úvod do problematiky
- Ediční příprava textů, ediční praxe
Distribuce
- Nakladatelství v české kulturní historii 20. století I ( Melantrich, Odeon, Vyšehrad, Družstevní práce, Čs.spisovatel aj.)
- Nakladatelství v české kulturní historii 20. století II (po r. 1989 - Argo, Paseka, Volvox Globator, Host, Kant, Arbor vitae, Gallery, Torst aj.)
- Knižní obchod (knihkupecké katalogy, Kmen, Svaz knihkupců a nakladatelů, copyright, ISBN)
- Knižní sběratelství v Čechách ve 20.století (E. Lešehrad, J. Karásek ze Lvovic, A. Macek, K. Resler, P. Toman, K. Zink a dal.)
- časopisy o knižní kultuře - Český bibliofil, Knihař, Knihomil, Knihomol, Marginálie, Philobiblon, Typografie, Vitrinka a dal.
Knihovny, archivy a muzea u nás a ve světě
- Literární archiv a Muzeum F. Schillera v Marbachu, Kabinet knižní kultury Národního muzea, Muzeum knihy ve Žďáru nad Sázavou, UMPRUM, Památník národního písemnictví, ICOM
Budoucnost knihy
This course will be focusing on different theories of book phneomenon in the frame of new theoretical and methodical findings ( Finkelstein, Ong, Isser). After opening excursion the different concepts of authorship will follow.
Readers and reding are the other themes of reception and distribution of book. In the last chapter we will ask about future of the book.