Charles Explorer logo
🇨🇿

Recepce a distribuce knihy ve 20. století (VP)

Předmět na Filozofická fakulta |
AISV5043

Sylabus

* Osnova předmětu:

Úvod

Teorie a metodologie  (Finkelstein)  

Recepce  knihy

Literární text jako součást komunikačního procesu

-          Vnější podoba literárního textu

-          Vlastnosti literárního textu - intencionalita a neměnnost

-          Literární dílo v komunikačním procesu

-          Textová strategie autora

-          Interpretace v komunikačním procesu  

Recepční teorie

-          Horizont očekávání

-          Vliv a působení textu

-          Sociální dimenze kategorie horizontu očekávání

Kontexty

-          Referenční pole vně textu    

Autor a nakladatel

-          Úvod do problematiky

-          Ediční příprava textů, ediční praxe    

Distribuce                            

-          Nakladatelství v české kulturní historii 20. století I ( Melantrich, Odeon, Vyšehrad, Družstevní práce, Čs.spisovatel aj.)  

-          Nakladatelství v české kulturní historii 20. století II  (po r. 1989 - Argo, Paseka, Volvox Globator, Host, Kant, Arbor vitae, Gallery, Torst aj.)  

-          Knižní obchod (knihkupecké katalogy, Kmen, Svaz knihkupců a nakladatelů, copyright, ISBN)  

-          Knižní sběratelství v Čechách ve 20.století (E. Lešehrad, J. Karásek ze Lvovic, A. Macek, K. Resler, P. Toman, K. Zink a dal.)  

-          časopisy o knižní kultuře - Český bibliofil, Knihař, Knihomil, Knihomol, Marginálie, Philobiblon, Typografie, Vitrinka a dal.  

Knihovny, archivy a muzea u nás a ve světě

-           Literární archiv a Muzeum F. Schillera v Marbachu,  Kabinet knižní kultury Národního muzea, Muzeum knihy ve Žďáru nad Sázavou, UMPRUM, Památník národního písemnictví, ICOM  

Budoucnost knihy  

Anotace

Út 13:20 - 14:55 ve 2014

V přednáškovém cyklu bude reflektována recepce knihy na základě nových teoretických a metodologických poznatků (Finkelstein, Ong, Isser). Po úvodním exkurzu bude sledován vznik knihy od přípravy rukopisu až po jeho vydání. Studenti se seznámí se základy ediční přípravy textů a redakční praxí.

V okruhu otázek týkajících se distribuce knihy ve 20. století se naše pozornost zaměří na specifika významných

českých nakladatelství. V závěru kurzu bude položena otázka, jaká je budoucnost knihy.