Charles Explorer logo
🇬🇧

University Libraries: Selected Chapters

Class at Faculty of Arts |
AISV5054

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Osnova kurzu *

1. Úvodní diskuze a seznámení § lektorka i studenti se představují § seznámení se sylabem kurzu § podmínky získání atestace aneb pár slov o projektech Diskuze: Prostředí vysokých škol jakožto východisko pro činnost VŠ knihoven - motivuje výuka na českých VŠ k práci s informacemi? *

2. Profesionální zázemí VŠ knihovníků § profesní organizace v oblasti VŠ knihovnictví - v ČR i v zahraničí § informační zdroje v oblasti VŠ knihovnictví - monografie, časopisy Diskuze: Jaké profesní organizace věnující se tématům VŠ knihovnictví existují v ČR a jinde ve světě? Objevili jste nějakou zajímavou monografii nebo seriál (v jakémkoliv jazyce) s tématikou VŠ knihoven? *

3. Služby VŠ knihoven § specifika VŠ knihoven a jejich vliv na služby § základní i nadstavbové služby § specializované služby pro zdravotně postižené Diskuze: Jak byste posoudili kvalitu služeb poskytovaných VŠ knihovnami v ČR? Máte zkušenosti s knihovnami v zahraničí? Které služby v našich knihovnách chybějí? *

4. Vzdělávací úloha VŠ knihovny § informační gramotnost a informační vzdělávání § projekty v ČR i v zahraničí § koncept teaching librarian Diskuze: Koncepce informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR *

5. Několik bodů k řízení VŠ knihovny § specifika řízení VŠ knihoven, spolupráce s vedením vysoké školy / fakulty § personální otázky, práce v týmech, hodnocení výsledků práce Diskuze: Knihovník nebo manažer? Jak motivovat zaměstnance? *

6. Financování VŠ knihoven v ČR § různé zdroje financování § grantové programy pro VŠ knihovny § problematika konsorcií Diskuze: Podíleli jste se na řešení nějakého grantového projektu spojeného s knihovnami? Pokud ano, podělte se o svou zkušenost. Pokud ne, pokuste se najít v odborné literatuře či na internetu informace o jednom projektu, který řešila česká VŠ knihovna a informujte své kolegy v rámci diskusního fóra. *

7. Poznáváme VŠ knihovny v ČR Samostatná práce: každý z účastníků kurzu navštíví jednu VŠ knihovnu a pokusí se o ní shromáždit co nejvíce informací Diskuze: příklady VŠ knihoven, jejich stručná charakteristika (na základě informací získaných v předchozím týdnu) - zajímavé postřehy: specifická atmosféra, unikátní fond, výjimečné služby. *

8. Kritéria hodnocení kvality služeb VŠ knihoven § měřitelnost výkonu knihoven? § srovnávací projekty - v ČR i v zahraničí Diskuze: Jakým způsobem nejlépe získávat zpětnou vazbu od uživatelů? *

9. VŠ knihovny v zahraničí § představení trendů v americkém a kanadském VŠ knihovnictví § zkušenosti s dalšími zahraničními VŠ knihovnami § tipy na zajímavé knihovny, služby a projekty Diskuze: Máte zkušenost s knihovnami (jakéhokoliv typu) ve Spojených státech amerických nebo v Kanadě? Jak se liší od českých knihoven? V čem by se čeští knihovníci mohli inspirovat? A v čem by se mohli američtí a kanadští knihovníci inspirovat u nás? *

10. Práce na závěrečných projektech § konzultace § sdílení zkušeností § závěrečné diskuse § hodnocení kurzu i práce studentů

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Čas a místo konání: online

Atestace: zkouška ? formou několika dílčích úkolů v průběhu semestru + závěrečného projektu

Anotace: Tato výběrová přednáška je zaměřena na problematiku poslání, fungování a služeb vysokoškolských knihoven a jejich existenci v kontextu vysokoškolského vzdělávání jako celku. Pozornost bude věnována aktuálním tématům a změnám, ke kterým v oblasti vysokoškolského knihovnictví v současné době dochází. Podrobněji bude představeno pojetí VŠ knihoven a jejich úlohy v Severní Americe (v USA a v Kanadě). V rámci práce na dílčích úkolech a závěrečném projektu se studenti seznámí i s některými konkrétními VŠ knihovnami v ČR, jejich uspořádáním a službami.

Práce probíhá online formou a je založena zejména na diskusích k jednotlivým tématům a zpracování jednotlivých samostatných či týmových úkolů.

Pro koho je seminář vhodný? Domnívám se, že tento seminář bude přínosnější pro studenty, kteří se již seznámili se základními principy fungování knihoven a informačních institucí, ale vítáni jsou všichni, které toto téma zajímá a mají chuť se dozvědět něco nového a diskutovat se svými kolegy.