* Osnova kurzu *
1. Úvodní diskuze a seznámení § lektorka i studenti se představují § seznámení se sylabem kurzu § podmínky získání atestace aneb pár slov o projektech Diskuze: Prostředí vysokých škol jakožto východisko pro činnost VŠ knihoven - motivuje výuka na českých VŠ k práci s informacemi? *
2. Profesionální zázemí VŠ knihovníků § profesní organizace v oblasti VŠ knihovnictví - v ČR i v zahraničí § informační zdroje v oblasti VŠ knihovnictví - monografie, časopisy Diskuze: Jaké profesní organizace věnující se tématům VŠ knihovnictví existují v ČR a jinde ve světě? Objevili jste nějakou zajímavou monografii nebo seriál (v jakémkoliv jazyce) s tématikou VŠ knihoven? *
3. Služby VŠ knihoven § specifika VŠ knihoven a jejich vliv na služby § základní i nadstavbové služby § specializované služby pro zdravotně postižené Diskuze: Jak byste posoudili kvalitu služeb poskytovaných VŠ knihovnami v ČR? Máte zkušenosti s knihovnami v zahraničí? Které služby v našich knihovnách chybějí? *
4. Vzdělávací úloha VŠ knihovny § informační gramotnost a informační vzdělávání § projekty v ČR i v zahraničí § koncept teaching librarian Diskuze: Koncepce informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR *
5. Několik bodů k řízení VŠ knihovny § specifika řízení VŠ knihoven, spolupráce s vedením vysoké školy / fakulty § personální otázky, práce v týmech, hodnocení výsledků práce Diskuze: Knihovník nebo manažer? Jak motivovat zaměstnance? *
6. Financování VŠ knihoven v ČR § různé zdroje financování § grantové programy pro VŠ knihovny § problematika konsorcií Diskuze: Podíleli jste se na řešení nějakého grantového projektu spojeného s knihovnami? Pokud ano, podělte se o svou zkušenost. Pokud ne, pokuste se najít v odborné literatuře či na internetu informace o jednom projektu, který řešila česká VŠ knihovna a informujte své kolegy v rámci diskusního fóra. *
7. Poznáv áme VŠ knihovny v ČR Samostatná práce: každý z účastníků kurzu navštíví jednu VŠ knihovnu a pokusí se o ní shromáždit co nejvíce informací Diskuze: příklady VŠ knihoven, jejich stručná charakteristika (na základě informací získaných v předchozím týdnu) - zajímavé postřehy: specifická atmosféra, unikátní fond, výjimečné služby. *
8. Kritéria hodnocení kvality služeb VŠ knihoven § měřitelnost výkonu knihoven? § srovnávací projekty - v ČR i v zahraničí Diskuze: Jakým způsobem nejlépe získávat zpětnou vazbu od uživatelů? *
9. VŠ knihovny v zahraničí § představení trendů v americkém a kanadském VŠ knihovnictví § zkušenosti s dalšími zahraničními VŠ knihovnami § tipy na zajímavé knihovny, služby a projekty Diskuze: Máte zkušenost s knihovnami (jakéhokoliv typu) ve Spojených státech amerických nebo v Kanadě? Jak se liší od českých knihoven? V čem by se čeští knihovníci mohli inspirovat? A v čem by se mohli američtí a kanadští knihovníci inspirovat u nás? *
10. Práce na závěrečných projektech § konzultace § sdílení zkušeností § závěrečné diskuse § hodnocení kurzu i práce studentů
This course will be focusing on the mission, services, users and funding of academic libraries in the Czech Republic - in the context of the Czech higher education system in general. Participants will have a chance to learn about the position of academic libraries within the organizational structure of universities, about the staffing and funding, as well as about the services that are provided to various user groups.
The comparison of the situation in academic libraries in the Czech Republic and other European countries will be an outcome of numerous classroom discussions.