Charles Explorer logo
🇬🇧

Media, Readers and New Ways of Cooperation

Class at Faculty of Arts |
AISV5128

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Seminář bude postupně pokrývat následující témata. Studenti se dozví, jak jednotlivé fenomény fungují, jak je lze využít a jaká mají úskalí. Zároveň si je prakticky vyzkouší

● crowdsourcing: média vyzývají čtenáře ke spolupráci, aby jim pomohli zmapovat vybraný problém (např. kolik stojí benzín v jejich oblíbené benzínce).

● newgames: ke zpravodajským událostem médium vytvoří nejen článek, ale i počítačovou hru, která má čtenáře víc poučit a vtáhnout do problému.

● Twitter, Facebook a další sociální sítě: v rámci sociální sítě získávají média informace a také čtenost

● databázová (data-driven) žurnalistika: média musí často zpracovat tisíce stránek z nějakého tajného dokumentu (např. Wikileaks), dát čtenářům možnost se v nich zorientovat a na ty pozoruhodné informace upozornit

● hyperlokální žurnalistika: média se snaží nabízet zprávy z každé ulice, z každé čtvrti. To se neobejde bez spolupráce se čtenáři.

● networked journalism, blogy a občanská žurnalistika: nahodilé spolupráce jednotlivých “nenovinářů” a profesionálních novinářů např. při živelných katastrofách.

● prediction markets a žurnalistika: čtenáři mohou např. tipovat, jak dopadnou některé zpravodajské události. Dle teorie crowdsourcingu by to měl být i údaj překvapivě přesný.

● nástroje pro novináře i bloggery: jaké nástroje mají i laici zdarma dostupné a čeho všeho lze dosáhnout.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Zahraniční média hledají nové cesty, jak zaujmout a zapojit čtenáře. Dělají pro ně počítačové hry, zapojují je do investigativní žurnalistiky, debatují s nimi na sociálních sítích. Seminář účastníkům ukáže, jak taková spolupráce amatérů a profesionálních novinářů na internetu funguje, jaké nástroje mají k dispozici, jak se změnil vztah mezi nimi a jaká úskalí z obou stran se objevují. Bude se věnovat tématům jako je občanská žurnalistika, databázová

žurnalistika, gamifikace zpráv, networked journalism či crowdsourcing. Studenti si jednotlivé služby vyzkouší a v rámci semináře se zapojí do společného či individuálního experimentu v oblasti občanské žurnalistiky.