Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do sociologie (nových) médií (VS)

Předmět na Filozofická fakulta |
AISV5129

Sylabus

Tématická struktura kursu (P - přednáška, D - diskuse):

* I. Informační a organizační schůzka kursu

D: co jsou nová média?

* II. P: Úvod: Komunikace, jazyk, interpretace a jejich význam pro pochopení společenských procesů

D: Texty (Thompson 2004: 15-35; Berger a Luckmann 1999: 39-50).

* III. P, D: Inovace médií a struktura systémů komunikace a moci (Innis, McLuhan)

D: Zapomeňte na McLuhana? Texty (McLuhan 1993: 8-26, zbytek rozdělen mezi studenty).

* IV. P: Média jako organizovaný průmysl

D: Rozdíly a podobnosti vlivu tradičního a současného modelu organizace zpravodajství a zábavy na mediální obsah

* V. P: Média a ideologie

D: Specifika vývoje médií v kontextu postkomunistické transformace

* VI. P: Média jako zrcadla společnosti? Lekce z empirické evidence.

D: Rozdíly a podobnosti reprezentace společnosti v českém kontextu, otázka relevance v systému nových médií

* VII. P: Média, politika a demokracie (incl. politická regulace obsahů)

D: Aktuální stav, Text ()

* VIII. P: Klasické teorie a výzkumy vlivu médií na jedince

D: Jak mění nová média závislost na masmediálním systému?

* IX. P, D: Nová média jako nástroje interpersonální komunikace, Text (Castells 2001: 116-136)

* X. D: Výzkumné postupy I+II, Diskuse nad návrhy projektů

Anotace

Kurs je věnován konfrontaci klasických perspektiv v rámci sociologie médií s aktuální realitou (neo-)mediální hybridizace. Studenti budou postupně seznamování se sociologickým přístupem k vlivu organizace médií na mediální obsahy, ke zkoumání ideologické funkce obsahu, k problematice vlivu médií na chování, a k otázce interakce mediální inovace s mediálním polem.

Základní otázkou, řešenou v rámci kursu, bude aplikovatelnost klasických tvrzení, argumentů a postupů v podmínkách "krize tradičních médií", půjde tedy o konfrontaci dvou názorových táborů dle "novosti" připisované aktuální mediální situaci. Základními didaktickými postupy budou přednáška, prezentace, skupinová diskuse nad zadanými texty a skupinová diskuse nad aktuální platností probírané látky ve světovém a českém kontextu.