1. Úvod, obsah a struktura předmětu, zdroje, základní pojmy a oblasti zkoumání. Požadavky k absolvování: prezentace & výsledný projekt, doporučená literatura ke studiu; výběr projektů a témat k prezentacím.
Samostatné studium:Zvolte si a udělejte předběžnou rešerši pro téma závěrečného projektu s pracovním názvem:
Pojetí pojmu … (koncept/termín) u … (jméno): zdroje, aspekty a kontexty.
Doporučená literatura pro následující termín:Revue pro média (Spolek přátel vydávání časopisu HOST): http://rpm.fss.muni.cz/O’Sullivan, T. et al. (1994) Key Concepts in Communication and Cultural Studies. London/New York: Routledge.Gray A. (2007), Formations of Cultural Studies, in Ann Gray, Jan Campbell, Mark Erickson, Stuart Hanson, Helen Wood (eds.) CCCS Selected Working Papers, Volume 1, pp 1-14.Šmejkalová, J. (2007) “An Interview with Ann Gray”, Media Studies 1:4. https://medialnistudia.cz/front.file/download?file=2007_04_06_smejkalova.pdf 2. Teorie kultury a kulturální studia? Původ, kontext, záměr aplikace a přesahy.
Doporučená literatura pro následující termín: Curran, J. and Myung-Jin Park, eds. (2000), De-Westernizing Media Studies. Routledge. Recommended: “Beyond globalization theory”, Pp 3-18. Jussi Parikka http://jussiparikka.net/Bruno Latour http://www.bruno-latour.fr/Hladík, Radim: “A Theory's Travelogue: Post-Colonial Theory in Post-Socialist Space.” Teorie vědy/Theory of Science, vol. XXIII, 2011, no. 4., p. 561-590.Příprava na 16.4.: Prezentace zvoleného projektu. 3. De-westernizace (?) studia kultury a médií - lekce ze studenoválečné kultury; post-koloniální VS post-socialistické. Současné směry – nový materialismus post-humanismus & mediální archeologie a ekologie.
Stručné prezentace (10 min) závěrečného projektu, formativní & skupinová zpětná vazba.
Předmět uvede studentky a studenty do vybraných teorií a jejich analytického pojmového aparátu, který od první poloviny dvacátého století formoval a dodnes formuje myšlení a o roli kultury a médií ve společnosti. Zároveň představí kulturální a mediální studia jakožto živou vědou, která se musí soustavně vyrovnávat nejen s bouřlivým vývojem předmětů zkoumání, ale i samotných nástrojů rozvíjení a legitimizace své vlastní disciplíny a jejím silně interdisciplinárním a mezinárodním charakterem.