Tento cyklus přednášek je koncipován tak, aby v prvním semestru pokryl více jak století dějin japonského filmu a ve druhém semestru seznámil s dominantními tendencemi a základními aspekty, které jsou pro japonský film charakteristické. Přednášky věnované dějinám filmu si nedělají nárok na absolutní pokrytí celé šíře této problematiky, důraz bude kladen na hlavní vývojové proudy a nejvýznamnější osobnosti. Jelikož se většina předválečné filmové produkce nedochovala, budou úvodní hodiny poněkud chudší na ukázky a jiné obrazové materiály. Ve druhém semestru bude výklad vycházet hlavně z poválečné tvorby, kromě jednotlivých žánrů se bude zabývat nejvýraznějšími režisérskými a hereckými osobnostmi poslední doby, tzv. "béčkovými" filmy, televizními seriály a kritice nezůstanou ušetřeny ani "anime".
Hodnocení: absolvování tohoto cyklu může být v případě zájmu hodnoceno zkouškou, která proběhne ústní formou.
Témata jednotlivých přednášek:
Charakteristické rysy japonského filmu
Pohyblivé obrázky, 1896-1918
Vyzrání němého filmu, 1917-30
První zlatá éra, 1927-40
Japonský film během války
Filmová produkce v podmaněných územích
Americká okupace a japonský film
Na cestě ke druhé zlaté éře, 1952-60
Vrchol a pozvolný pád, 1961-70
Úpadek a stagnace, 1971-80
Rozpad systému velkých studií, 1981-90
Na cestě k nezávislému filmu, 1991-2000
Samurajské filmy
Jakuzácké filmy
Pinku a romanporuno
Godzilla a jiné příšerky
Japonský horor
Televizní seriály
Spasitelé světa a scifi
Filmy na motivy slavných literárních děl
Anime
Kitano Takeši
Cukamoto Šinja
Miike Takaši
Tento cyklus přednášek je koncipován tak, aby v prvním semestru pokryl více jak století dějin japonského filmu a ve druhém semestru seznámil s dominantními tendencemi a základními aspekty, které jsou pro japonský film charakteristické. Přednášky věnované dějinám filmu si nedělají nárok na absolutní pokrytí celé šíře této problematiky, důraz bude kladen na hlavní vývojové proudy a nejvýznamnější osobnosti.
Jelikož se většina předválečné filmové produkce nedochovala, budou úvodní hodiny poněkud chudší na ukázky a jiné obrazové materiály. Ve druhém semestru bude výklad vycházet hlavně z poválečné tvorby, kromě jednotlivých žánrů se bude zabývat nejvýraznějšími režisérskými a hereckými osobnostmi poslední doby, tzv. "béčkovými" filmy, televizními seriály a kritice nezůstanou ušetřeny ani "anime".