Charles Explorer logo
🇨🇿

Výběrová přednáška - Úvod do japonské diplomatiky (komondžogaku)

Předmět na Filozofická fakulta |
AJP100041

Sylabus

Tento cyklus přednášek je koncipován tak, aby v prvním semestru pokryl více jak století dějin japonského filmu a ve druhém semestru seznámil s dominantními tendencemi a základními aspekty, které jsou pro japonský film charakteristické. Přednášky věnované dějinám filmu si nedělají nárok na absolutní pokrytí celé šíře této problematiky, důraz bude kladen na hlavní vývojové proudy a nejvýznamnější osobnosti. Jelikož se většina předválečné filmové produkce nedochovala, budou úvodní hodiny poněkud chudší na ukázky a jiné obrazové materiály. Ve druhém semestru bude výklad vycházet hlavně z poválečné tvorby, kromě jednotlivých žánrů se bude zabývat nejvýraznějšími režisérskými a hereckými osobnostmi poslední doby, tzv. "béčkovými" filmy, televizními seriály a kritice nezůstanou ušetřeny ani "anime".

Hodnocení: absolvování tohoto cyklu může být v případě zájmu hodnoceno zkouškou, která proběhne ústní formou.

Témata jednotlivých přednášek:

Charakteristické rysy japonského filmu

Pohyblivé obrázky, 1896-1918

Vyzrání němého filmu, 1917-30

První zlatá éra, 1927-40

Japonský film během války

Filmová produkce v podmaněných územích

Americká okupace a japonský film

Na cestě ke druhé zlaté éře, 1952-60

Vrchol a pozvolný pád, 1961-70

Úpadek a stagnace, 1971-80

Rozpad systému velkých studií, 1981-90

Na cestě k nezávislému filmu, 1991-2000

Samurajské filmy

Jakuzácké filmy

Pinku a romanporuno

Godzilla a jiné příšerky

Japonský horor

Televizní seriály

Spasitelé světa a scifi

Filmy na motivy slavných literárních děl

Anime

Kitano Takeši

Cukamoto Šinja

Miike Takaši

Anotace

Tento cyklus přednášek je koncipován tak, aby v prvním semestru pokryl více jak století dějin japonského filmu a ve druhém semestru seznámil s dominantními tendencemi a základními aspekty, které jsou pro japonský film charakteristické. Přednášky věnované dějinám filmu si nedělají nárok na absolutní pokrytí celé šíře této problematiky, důraz bude kladen na hlavní vývojové proudy a nejvýznamnější osobnosti.

Jelikož se většina předválečné filmové produkce nedochovala, budou úvodní hodiny poněkud chudší na ukázky a jiné obrazové materiály. Ve druhém semestru bude výklad vycházet hlavně z poválečné tvorby, kromě jednotlivých žánrů se bude zabývat nejvýraznějšími režisérskými a hereckými osobnostmi poslední doby, tzv. "béčkovými" filmy, televizními seriály a kritice nezůstanou ušetřeny ani "anime".