1. Úvod do japonského umění
Nástin historického vývoje a problematiky daného období v architektuře, malířství, sochařství a uměleckém řemesle.
Období Džómon a Jajoi (5 tisíc let př. n. l. až cca 250 n. l.): nejstarší archeologické památky, hrobky, hliněné sošky dogú, zvony dótaku; kultura mohyl (období Kofun, asi 250-552), sochy haniwa.
Téma: Řeč ornamentu.
* Japonský starověk 2. Období Asuka (552-645) a Hakuhó (645-710) - pronikání buddhismu z Číny a Koreje. Nejstarší architektonické památky (chrám Hórjúdži). Sochařství, malířství: buddhistická ikonografie.
Téma: Úloha náboženství v umění. Podoba buddhistického chrámu a šintoistické svatyně. 3. Období Nara (710-794) - kultura prvního císařského dvora. Čínské vzory. Náboženské umění (buddhismus, šintoismus). Národní poklady kokuhó. Architektura, sochařství (ikony, techniky), mandaly, kaligrafie a písmo, dekorativní umění. Pokladnice Šósó’in.
Téma: Syntéza šintoistických a buddhistických božstev (hondži suidžaku). Význam jejich uctívání a významná poutní místa. 4. Období Heian (794-1185) - hlavní město Kjóto: kultura císařského dvora. Palácová architektura, literární žánr v obraze, kaligrafie (slabičné písmo kana vs. čínské znaky), malířské styly jamatoe vs. karae. Umění esoterického buddhismu - chrámová architektura, sochařství, malba (hlavní ikony, mandaly). Buddhistické umění amidistického hnutí. Klášter Bjódó’in.
Téma: Příběh v obraze (Gendži monogatari) a jejich parafráze v malbě a uměleckém řemesle. Řeč náznaku a přírodní symbolika.
* Japonský středověk 5. Období Kamakura (1192-1333) a Muromači 1338-1573): kultura bakufu. Čínské vlivy a styky. Umění zenu - tušová malba, kaligrafie, umění zahrad, čajový obřad, keramika, zenové kláštery. Portrét v sochařství a malbě.
Téma: Prostor k meditaci - symbolika zenových zahrad, interiér zenového kláštera. 6. Období Momojama (1573-1615): vojenský přerod moci. Hradní a rezidenční architektura. Monochromní a dekorativní malba - žánrové malířství, znovuzrození stylu jamatoe (škola Tosa). Rozvoj keramických dílen.
Téma: Umělecké osobnosti.
* Japonský novověk 7. Období Edo (1615-1868): politická stabilita pod vojenským šógunátem Tokugawa. Sinofilní kultura. Význam čínských vzorů - literátská malba, oficiální ateliér Kanó.
Téma: Realita vs. imaginace v obrazech. 8. Rozvoj městské kultury (Edo, Ósaka, Kjóto) - kult zábavních čtvrtí, rozvoj dřevořezu ukijoe (divadlo kabuki, obrazy krasavic bidžinga, japonská krajina). Dekorativní škola Rinpa, umělecké řemeslo, kultura odívání. Malířský realismus - vliv holandských věd. Kaligrafické styly; propojení písma a obrazu (mondžie), význam karikatury.
Téma: Meišoe - obrazy slavných míst, rozvoj komunikací. 9. Téma: Literatura v obraze - parafráze a parodie v malbě a grafice (mitatee / jacuši). 10. Zámořský obchod s uměním v období izolace Japonska (1603-1868). Obchodní společnost V.O.C. Vývozní keramika a lakové zboží. Kultura odívání (kimono) - návštěva expozice NG v paláci Kinských.
Téma: Náměty na dekorech užitého umění, význam ornamentu.
* Moderní Japonsko 11. Období Meidži (1868-1912): konec mezinárodní izolace Japonska. Umělecký trh s japonským zbožím v Evropě. Světové výstavy. Období westernizace: evropské vlivy v japonské architektuře, západní styl malby (jóga) vs. revitalizace tradičního umění: japonský styl malby nihonga. Vznik uměleckých akademií.
Téma: Japonské inspirace v evropském umění 2. pol. 19. století (japonismus). 12. Období Taišó (1912-1925) a rané období Šówa (1926-1945). Rozvoj fotografie a volné grafiky sósaku hanga (exlibris). Moderní proudy v malbě, sochařství a užitém umění. Japonští umělci v Evropě.
Téma:Proměna ženského idolu a zrod ženy - umělecké osobnosti. 13. Poválečné období (1945 - současnost): Tradice a současnost japonského umění: manga, anime. Architektura, sochařství, umělecké řemeslo, móda.
Téma: Současné trendy - estetika „kawaii“ (Hello Kitty).
Intenzívní cyklus pěti přednášek se bude zabývat problémem československé avantgardy a dobového japonismu se zaměřením na život a dílo českého umělce, architekta a intelektuála Bedřicha Feuersteina a čechoamerického architekta Antonína Raymonda. Kromě analýzy uměleckých děl bude zvláštní pozornost věnována teoretickému dílu obou umělců a vzájemným vlivům mezi japonskou a českou uměleckou scénou v meziválečném období.
Přednášky budou vycházet z knihy architekta Bedřicha Feuersteina Japonsko - Cesta do nejvýtvarnější země světa a dalších textů, které poskytne lektorka. Podmínkou získání atestace: krátký test a esej na zvolené téma.