Charles Explorer logo
🇬🇧

Traditional Japanese Art

Class at Faculty of Arts |
AJP100165

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

SYLLABUS PŘEDNÁŠEK 1. Nástin rozvrhu semestru japonského umění -

CHARAKTERISTICKÉ RYSY JAPONSKÉHO UMĚNÍ

Japonsko v geografickém a historickém kontextu kultur Východní Asie (Čína, Korea)

Období Jómon, Yayoi a Kofun (10 000 př.n.l. - 542 n.l.) - od starověké neolitické keramiky, přes dobu bronzovou k době železné - šintoistické východisko prvního japonského státu Yamato - polytheismus „cesty bohů“ shintó a architekura svatyň. 2. Období Asuka (542-645), Hakuhó (645-710) and Nara (710-794) - šíření mahájánové větve buddhistiského učení a umění - formování buddhistické kultury v Japonsku, architektura a sochařství období Nara - repertoár a fomy buddhistických ikon - funkce buddhismu v raném období a postavení klášterů, vliv tchangského umění, pokladnice Shósóin. 3. Období Heian (794-1185) - formování starověké dvorské kultury v císařském městě Kyóto pod vlivem rodu Fujiwara jako odraz tchangské kultury. Esoterní buddhistické sekty Tendai a Šingon a architektura nejstarších kjótských klášterů, zrod světské malby Yamato-e v souvislosti s kultem poezie, estetické principy doby Heian (mono no aware, miyabi, ushin) 4. Období Kamakura (1185-1392) - formování vojenské kultury ve spojitosti se vznikem šógunátu rodu Minamoto- kult meče, architektura zenových kláštěrů v čínském stylu karayó a kultura „pěti hor“ Gozan v Kamakuře a Kjótu. Sochařství školy Kei pod vlivem buddhistického učební sekt Čisté země Jódo, sekty Nichiren a zenových sekt Rinzai a Sótó, japonská narativní světské svitky emakimono ve stylu Yamato-e - počátky figurálního žánru. 5. Období Muromachi (1392-1573) - sinofilní orientace šógunů Ashikaga, rozkvět zenistických principů v období vleklých válek, kult zenové architektury (Kinkakuji, Ginkakuji) a kultura Higashiyama. Vznik monochromní tušové krajinomalby pod vlivem malířství dynastie Sung a Yuan (kanga) na náměty krajin, květin a ptáků a figur zenového okruhu (Josetsu, Shúbun, Sesshú). Rozvoj kaligrafie a keramiky(raku, šest tradičních dílen), vznik fenoménu suchých japonských zahrad a čajového obřadu, estetika divadelní formy nó. 6. Období Momoyama (1573-1615)- proměny Japonska ve století občanských válek - renesance klasických hodnot, architektura opevněných hradů (Osaka, Himeji, Matsumoto, Azuchi, Momoyama) a oslnivých paláců (Nijó-jó)- zrod zářivé dekorativní malby na přírodní témata šógunské školy Kanó a proměny Yamato-e v císařské škole Tosa. Keramika kiyoyaki, (Oribe, Ninsei) a vysoká kultura laků. Století křesťanské kultury portugalských misionářů a „barbarské umění“ namban (1549-1636). 7. Kaligrafie-stručná historie matky všech umění, výklad pěti základních stylů kaligrafie (osm tahů a šest principů kaligrafie) písmo kana v proměnách věků, praktické cvičení ve čtení písma hentaigana a chirashigaki. 8. Rané období Tokugawa (1615-1700) - izolace země a zavedení rigidní neokonfuciánské hierarchie, rozštěpení vysoké a nízké kultury, kontrasty střídmé a oslnivé architektury (mauzoleum v Nikkó), zaostřeno na MALÍŘSTVÍ rozvoj malby škol Kanó a Tosa, dekorativní škola Rimpa, rozvoj literátské malby bunjinga (nanga) a tušové malby spojené s pozdním zenem a poesií haiku (zenga, haiga), naturalistická škola Maruyama a poetická Shijó, vliv západního malířství (uki-e). 9. Střední období Tokugawa (1700-1800) gramotnost jako základ kulturní společnosti , zaostřeno: KNIŽNÍ KULTURA a UKIYO-E- formování kultury pomíjivého světa ukiyo v Ósace období Genroku, estetické principy městské elegance (iki, cú), vrchol kulturního rozkvětu Eda - kultura Jošiwary a divadla kabuki , zlatý věk knižní kultury a populárních dřevořezů ukiyo-e kolem r. 1800, typologie knih, žánrová rozmanitost knih v pozdním období 10. Pozdní období Tokugawa (1800-1868) -zaostřeno na KABUKI loutkové divadlo bunraku - vizuální paralely, ukázky jeho libret a jejich zpodobení v grafikách - pozdní ukiyo-e a jeho prolínání s náměty divadla kabuki (horory, duchařské příběhy, gangsterky). Přechod k Meiji : vliv západního umění, schizma japonské a západní kultury jako odkaz do budoucí doby Meiji 11. Bílé zlato - přednáška věnovaná vývoji keramiky a porcelánu v Japonsku s praktickým seminářem - Rozvoj keramiky(šest tradičních dílen), raku, porcelánky od Eda do Meiji Cvičení v rozeznávání keramických škol a stylů. 12. OPAKOVÁNÍ PŘED PÍSEMNÝM TESTEM - PRAKTICKÁ UKÁZKA

DEKORATIVNÍ UMĚNÍ á tradice uměleckých řemesel - přehled oborů - lak, slonovina (netsuke, okimono), tsuba, cloisonné, bronzy, textil, ikebana, bonsai, suiseki

BONUS - DOBROVOLNÁ Prohlídka sbírky orientálního umění v paláci Kinských - diskuse nad japonským uměním formou otázek a odpovědí - KOLEM VÁNOC 2015

NABYTÉ ZNALOSTI OSVĚDČÍ SUDENTI FORMOU ZÁVĚREČNÉHO PÍSEMNÉHO TESTU S 50 OTAÁZKMI DOPROVÁZENÉHO DATAPROJEKCÍ, KDE 30 OTÁZEK JE FORMOU VIZUÁLNÍ KOGNOSKACE A 20 FAKTITATIVNÍCH POSTAVENÝCH NA CHARAKTERISTICE SLOHU, EXPLIKACI TERMÍNŮ A ČASOVÉHO i SLOHOVÉHO ZAŘAZENÍ ZNÁMÝCH DĚL A UMĚLCŮ. Hodnocena bude i docházka a aktivita při interaktivní formě vyučování.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cyklus 12 přednášek o základních aspektech a pojmech tradičního japonského umění. Přehled vývoje japonského umění v chronologickém pořadí od prehistorické éry až do 19. stol. s četnými ukázkami ve formě powerpointové prezentace. V historické posloupnosti a s odkazy k dějinným i kulturním událostem se studenti seznámí s hlavními díly, termíny a jmény japonské umělecké tradice, a to jak s památkami architektury, tak sochařství, malířství a grafiky i užitého umění. Dobrovolným praktickým cvičením bude prohlídka stálé expozice v paláci Kinských ve volném čase kolem Vánoc 2015. Zimní semestrální cyklus přednášek je zakončen písemným testem.

NABYTÉ ZNALOSTI OSVĚDČÍ SUDENTI FORMOU ZÁVĚREČNÉHO PÍSEMNÉHO TESTU S 50 OTÁZKAMI

DOPROVÁZENÉHO DATAPROJEKCÍ, KDE 30 OTÁZEK JE FORMOU VIZUÁLNÍ KOGNOSKACE A 20

FAKTITATIVNÍCH POSTAVENÝCH NA CHARAKTERISTICE SLOHU, EXPLIKACI TERMÍNŮ A ČASOVÉHO i

SLOHOVÉHO ZAŘAZENÍ ZNÁMÝCH DĚL A UMĚLCŮ. Hodnocena bude i docházka a aktivita při interaktivní formě vyučování.