Charles Explorer logo
🇬🇧

Croatian Literature I (19th Century)

Class at Faculty of Arts |
AJS1000215

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Osvícenská východiska a preromantismus - situace kolem napoleonských válek.

2. Preromantismus v chorvatském prostředí.

3. Národní obrození a romantismu v obecnější perspektivě.

4. Národní obrození a počátky romantismu - chorvatské země.

5. Ilyrismus a jeho hlavní cíle (Gaj, Drašković).

6. Ilyrismus - typy literárních žánrů (Demeter, Mažuranić).

7. Ilyrismus - literárně jazykové otázky.

8. Ilyrismus jen jako chorvatský romantismus (40.-50. léta

19. stol.).

9. Pozdní romantismus a předpoklady nástupu realismu (60. léta

19. stol.).

10. Realismus v chorvatské literatuře - Šenoova doba (70. léta

19. stol.).

11. Realismus v chorvatské literatuře - druhá generace autorů (80. léta

19. stol.).

12. Pozdní realimus a předpoklady nástupu moderny (90. léta

19. stol.).

13. Literární tvorba na území Bosny a Hercegoviny (poč.

19. stol.-1878).

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem tohoto kursu je, aby student po jasně pochopil podstatu a smysl tzv. národních obrození u chorvatského národa v 1. pol. 19. stol. Je nutné velmi dobře objasnit zásadní přelom, který mělo osvícenství, preromantismus a následné národní obrození, na konci 18. a poč. 19. stol.

Výuka se kromě klasické literatury věnuje i slovníkům, pracím didaktickým (slabikářům apod.) a zvýrazněné reflexi folklorních pramenů nově utvářené literatury. K nastupujícímu romantismu je nutné studentům objasnit, jaké jsou základní rozdíly mezi klasickým evropským romantismem (Francie, německé státy) a jeho projevy u Chorvatů, jak se národní obrození s romantismem propojuje a v čem se naopak ideje rozcházejí.

Podobně je to i s nastupujícím realismem, který je na Balkáně obecně opět reflektován později a často ve značně posunuté podobě, než v západní a střední Evropě. Pro chorvatskou literaturu je typické míšení prvků romantismu a realismu v podobě, která byla v jiných částech Evropy nemyslitelná.

Všechny tyto teorémy si pak student musí podložit vlastní četbou a rozborem některých textů přímo při výuce.