Charles Explorer logo
🇨🇿

Cvičení z chorvatštiny III

Předmět na Filozofická fakulta |
AJS1000317

Sylabus

1. Kde jste byli? Minulý čas slovesa biti, sloves na -ati, -iti, -jeti (kladný, záporný, tázací tvar).

2. Minulý čas slovesa ići, moći, reći (kladný, záporný a tázací tvar). Diktát. Dativ a lokál podstatných jmen (užívaní).

3. Plánujeme cestování. Dativ cíle. Předložky s dativem (prema, nasuprot, unatoč/usprkos). Skloňování přídavných jmen. Dativ a lokál osobních a přivlastňovacích zájmen.

4. Budoucí čas 1 (kladný, záporný a tázací forma). Psaní písemné práce.

5. Malé věci, které mají velký význam. Přímá a nepřímá řeč. Přítomný čas slovesa slati, pisati. Slovesa s dativem.

6. Vzdělávaní, práce, každodenní život. Minulý, přítomný a budoucí čas zvratných sloves. Skloňování podstatných jmen vzor posao.

7. Cestujeme spolu. Instrumentál společnosti (předložky s/sa), prostředku, nástroje, prostoru (pred, pod, nad, među) a času. Instrumentál přídavných jmen, osobních zájmen a přivlastňovacích zájmen.

8. Společně v Chorvatsku. Opakování: genitiv podstatných jmen, slovesa imati/nemati s genitivem, předložky s genitivem, genitiv osobních zájmen.

9. Počítáme peníze, hodiny, dny, léta … Genitiv s číslovkami a datem.

10. Zdraví a sport. Sloveso boljeti. Podstatná jména na -i. Části těla, pomnožná podstatná jména. Přísloví a výrazy.

11. Miluji tě. Skloňování abstraktních podstatných jmen na -ost a dalších abstraktních podstatných jmen na -i. Diktát, opakování.

12. Toto není sbohem. Rozkazovací způsob sloves na - iti, -ati. Infinitiv sloves na - ći. Vokativ podstatných jmen, zájmen a přídavných jmen.

13. Opakování a procvičování. Příprava na závěrečný test.

Anotace

Vstupní jazyková kompetence studenta odpovídá stupni A2 Evropského referenčního rámce pro jazyky.

Výuka je zaměřená na rozvíjení základních komunikačních schopností a gramatické látky.

V předmětu budou probrána témata, která se týkají každodenního života, a dále ta, která jsou nutná pro filologa - kroatistu.

Základní učebnice bude doplňována vybranými texty a cvičeními a doprovozena audioukázkami.

Po absolvování předmětu je student schopen porozumět pojmům běžné konverzace (např. informacím o rodině, o práci, o studiu) a zároveň transformovat jednoduché věty.

Výstupní jazyková kompetence studenta odpovídá stupni B1 (nižší) Evropského referenčního rámce pro jazyky.