Charles Explorer logo
🇨🇿

Typologie etnických mýtů v kulturách jihovýchodní Evropy

Předmět na Filozofická fakulta |
AJVES00115

Sylabus

TÉMATICKÝ OKRUH I. ? Úvod ? metodologie kurzu; výběrová bibliografie.

TÉMATICKÝ OKRUH II. ? Etnický mýtus a národní identita ? vymezení pojmů a základních souvislostí

TÉMATICKÝ OKRUH III. ? Mytologizace osmanské nadvlády v kulturách jihovýchodní Evropy ? pro et contra

TÉMATICKÝ OKRUH IV. ? Etnické mýty a jejich úloha v době obrození

TÉMATICKÝ OKRUH V. ? Mýtus o dávné vlasti

TÉMATICKÝ OKRUH VI. ? Mýtus o velkých vládcích

TÉMATICKÝ OKRUH VII. ? Mýtus o slavné minulosti a historické kontinuitě

TÉMATICKÝ OKRUH VIIII. ? Mýtus o duši národa

TÉMATICKÝ OKRUH IX. ? Mýtus o národních básnících a tribunech

TÉMATICKÝ OKRUH X. ? Obrozenecké mýty o slovanských světcích

TÉMATICKÝ OKRUH XI. ? Jihoslovanské mýty o národní jednotě

TÉMATICKÝ OKRUH XII. ? Mezi historií a současností: balkánské mýty o Evropě

TÉMATICKÝ OKRUH XIII. ? Závěrečné shrnutí a konkluze.

Anotace

ZS 2009/2010 Čt 15:50 - 17:25 m.221C

KURZ je interdisciplinárním pokusem o základní typologii obrazů a symbolů, které doprovázely formování moderních národních identit v oblasti jihovýchodní Evropy. Přednáška v úvodní části podává definici (etnického) mýtu, v jejímž rámci jej chápe jako soubor bájí a tradovaných příběhů, jež mají danému prostředí napomoci k pochopení vlastní identitární podstaty. V dalších částech kurzu je pozornost soustředěna na relativně volný výběr témat, jež by měla nastínit funkční i symbolické procesy, doprovázející prakticky každý národotvorný proces. Zajímat nás bude mimo jiné také otázka, do jaké míry se v jednotlivých kulturně-národních prostředích transformuje historická realita do podoby bájí a heroizovaných příběhů

(typickým příkladem je postava kralevice Marka či příběhy kosovského cyklu), jak se tyto příběhy podílejí na formulaci tzv.

?národních příběhů?, tedy ideálního obrazu vlastního původu a dějin, či jakou symbolickou funkci těchto etnických mýtů lze pozorovat v době obrození. V tomto smyslu lze zmínit také literárně-historický a folkloristický rámec kurzu, nabízející konkrétní příklady daných sociokulturních situací.