Charles Explorer logo
🇬🇧

Archaeological interpretations

Class at Faculty of Arts |
AKAV00029

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

OBSAH předmluva

PRVNÍ ČÁST 1.1.Úvod 1.2.Vidění sv. Františka 1.3.Ma’at, Heidegger a indické pohádky 1.4.Archeologie a historie 1.5.Zvířata 1.6.Procitnutí Sněhurky a Podivné přátelství herce Jesenia

DRUHÁ ČÁST: PRAVĚK a starověký orient 2.1. Starověký přístup k realitě a stupně interpretace 2.2. Změny klimatu v holocénu a lidská adaptace k nim 2.3. Reflexe osobní a kolektivní identity v archeologických pramenech 2. 4. Neolitická dřevěná architektura 2. 5. Sibyly 2.6. K čemu byly depoty ? 2.7. Únětická a mohylová kultura a civilizace východního Středomoří, Egypta a Mezopotámie; jejich kolaps okolo 2200 př. Kr. 2.8. Kolaps na koci doby bronzové v Řecku ve východním Středomoří a jak z něj ven 2.9. Nástup figurativního umění doby železné v Evropě 2.10. Lovčičky a vznik řeckého chrámu

TŘETÍ ČÁST ANTIKA 3.1. Obraz světa a člověka v uměních starověku 3.2. Struktury ve starověkých uměních 3.3. Xoana 3.4. Etruská mysl 3.5. O interpretaci odkazu řeckého umění 3.6. Sousoší tyranobijců Harmodia a Aristogeitóna. 3.7. Řecký a římský portrét: hranice dvou tradic 3.8. Ara Pacis Augustae a Augustova socha z Primaporty 3.9. Juno Ludovisi. 3.10. Portréty v římské literatuře a ve výtvarném umění 3.11. Vývoj zobrazení barbarů ve starověku 3.12. Přechod od pohanského ke křesťanskému umění

ČTVRTÁ ČÁST: TRADICE ANTIKY A SOFROSYNÉ 4.1. Počátky moderního myšlení ve 14. století u nás: nástup moderní lidské mysli skrze umění doby lucemburské 4.2. Římské a řecké modely mýtů počátků měst a Caesarovo založení Olomouce 4.3. Jak a kdy lze poznat falza 4.4. Sofrosyné aneb o zdravém rozumu