5. března
Evangelia, 1 Kor 6, 10, 12
CLÉMENT, Olivier: Tělo pro smrt a pro slávu. Malé uvedení do teopoetiky těla. Velehrad, Refugium Velehrad-Roma 2004
(legendy o sv. Václavu, o sv. Kateřině, Augustinus: Vyznání) 12. března
Škola noci. Anglická renesanční a barokní lyrika. Praha 1997
Kéž hoří popel můj (z poezie evropského baroka). Mladá fronta, Praha 1967,uspoř. Václav Černý
Shakespeare: Sonety (77,114, 146)Bridel: Co Bůh? Člověk?
Manni: Věčný pekelný žalář
O Solomonii posedlé: Smích a běs. (Staroruské hagiografické příběhy).Praha, Odeon 1988
Grimmelshausen: Simplicius Simplicisimus (I/XXX, XXXII, II/I, II, III,V,VI) 19. března de Sade: Filosofie v budoáru, Justýna
BARTHES, Roland: Sade: Sade, Fourier, Loyola. Praha, Dokořán 2005, s. 119-171 26. března
BATAILLE,Georges: Transgrese: Erotismus. Herrmann a synové, Praha 2001,s.78-87
BAUDRILLARD, Jean: O svádění.Olomouc, Votobia 1996
SONTAGOVÁ, SUSAN: Totální imaginace: Host 07/2002,s. 62-67
Jak rozumět pornografii. In: Cinepur 51/2007
(Bernard Noël: Hrad oběti, Pauline Réageová: Příběh O ) 2. dubna
Huysmans: Naruby
COBLENCEOVÁ, FRANCOISE.: Dandysmus. Povinnost pochybnosti. Praha, Prostor 2003 9.dubna: Musil: Muž bez vlastností, Broch: Náměsíčníci 16.dubna: Kafka: V kárném táboře, Šaty, Popis jednoho zápasu, Proměna, Deníky 23. dubna: Gombrowicz: Ferdydurke 30. dubna: Gombrowicz: Pornografie, Kosmos 7. května: Jelineková: Pianistka 14. května: Thomas Bernhard: Dech, Chůze
Charakteristika kurzu: Cílem kurzu je hledání různých literárních aspektů těla a tělesnosti; pokus vidět tělo a tělesnost nejen v mimetické, ale i symbolické rovině. Fenomenologický pohled upozorňuje na tělo a tělesnost jako na základní aspekt lidské zkušenosti ? na základě zkušenosti ?žitého? těla dochází k situovanosti a zabydlenosti ve světě; tělo umožňuje základní časoprostorovou orientaci, vztahuje člověka k předmětnosti světa. Teologický kontext těla přidal ke zkušenosti ?žitého? zkušenost ?živého? těla. Předpoklad živého, stvořeného těla pobízí k úvahám o těle duchovním, o těle jako podmínce transcendentální zkušenosti. Koncept vtělení vyzývá k reflexi tělesné povahy posvátna a vytváří kánon těla nejen stvořeného, ale i oživeného, obětovaného a vzkříšeného. Společně s kulturně antropologickou inspirací vybízí teologické aspekty těla a tělesnosti také k tématu studu a nemoci ? poškozené, nefunkční tělo jako pokřivená perspektiva vědomí. Kulturně antropologické analýzy inspirují k hledání kulturních kánonů těla a tělesnosti, nabízejí určité kulturní vzory a typy (např. apollinská a dionýská tělesnost, karnevalové a groteskní tělo). Tematické okruhy:
1) Fenomenologická perspektiva (Patočka, Merleau-Ponty): tělo jako hranice, tělo viděné a vidoucí, viditelné a neviditelné, (hloubka, záda)Teologické aspekty těla a tělesnosti (Augustin, Rahner, Florenskij)
2) Kulturní kánony tělesnosti (apollinská a dionýská estetika)
3) Mýtické modely těla a tělesnosti: mythos a autorský mýtus (a jeho variace v ?triviálních? žánrech ? detektivka, comics)
4) Imitatio Christi
5) ?Naruby?: groteskní obrazy těla, inverze a transgrese
6) Estetika ošklivosti versus estetiky nechuti
7) Libertinství ? kód intimity
8) ?Rétorická? erotika, erotická rétorika: kánon pornografické tělesnosti, tělo věc ? věc tělo, svádění a šmírování jako narativní modus
9) Modernismus ? tělo fragment, forma a uniforma
10) Tělo jako konstruující prvek narativu (Existuje peristaltické vyprávění? Hostina jako literární topos, ?metafyzika mlsnosti?) Požadavky pro získání atestace: pro udělení zápočtu aktivní práce v semináři, vypracování referátu, průběžná četba zadaných textů; pro zkoušku esej v rozsahu 10 stran