Seminář nabízí pohled na středověkou kulturu skrze její dva hlavní zdroje: Bibli a antickou literaturu, jejich sváření v pozdní antice a překvapivě pokojnou koexistenci ve středověku. Budeme společně analyzovat konkrétní texty, které kombinují oba aspekty - hříčky mnichů, parodie, lascivní exempla, atd., texty, které se z dnešního pohledu zdají kacířské a přesto byly ve středověku církví přijímány. Semin ář tak otevře také problematiku nejednoznačného kulturního dědictví, kterou budeme rozebírat i z pohledu naší současnosti. * Tématické okruhy:
1) Úvod do problematiky
2) Posvátné a světské v pozdní antice (výběr z Jeronýma, Tertulliana, Augustina)
3) Antický román versus apokryfa (Pavel a Thekla, Charieás a Calirrhoe, Dafnis a Chloé)
4) Středověké drama mezi kostelem a trhem (Mastičkář)
5) Dovypravování Bible I (Život Adama a Evy)
6) Dovypravování Bible II (evangelia dětství)
7) Parodie I (Hostina Cypriánova)
8) Parodie II (Kázání o svatém jménem Nikdo)
9) Lidová teologie ve středověku (Honorius Augustodunensis: Elucidarius)
10) Exempla (Gesta Romanorum, Petrus Alfonsi: Disciplina clericalis)
11) Ioca monachorum (výběr)
12) Závěr, posvátné versus světské dnes, společná analýza písemných prací studentů Podmínky účasti na semináři Pouze zájem o téma. * Hodnocení: Aktivní účast na seminářích 50% Krátké testy v průběhu 4 x 5% = 20% Závěrečná esej 30%
Seminář nabízí pohled na středověkou kulturu skrze její dva hlavní zdroje: Bibli a antickou literaturu, jejich sváření v pozdní antice a překvapivě pokojnou koexistenci ve středověku. Budeme společně analyzovat konkrétní texty, které kombinují oba aspekty - hříčky mnichů, parodie, lascivní exempla, atd., texty, které se z dnešního pohledu zdají kacířské a přesto byly ve středověku církví přijímány. Seminář tak otevře také problematiku nejednoznačného kulturního dědictví, kterou budeme rozebírat i z pohledu naší současnosti. Tématické okruhy:
1) Úvod do problematiky
2) Posvátné a světské v pozdní antice (výběr z Jeronýma, Tertulliana, Augustina)
3) Antický román versus apokryfa (Pavel a Thekla, Charieás a Calirrhoe, Dafnis a Chloé)
4) Středověké drama mezi kostelem a trhem (Mastičkář)
5) Dovypravování Bible I (Život Adama a Evy)
6) Dovypravování Bible II (evangelia dětství)
7) Parodie I (Hostina Cypriánova)
8) Parodie II (Kázání o svatém jménem Nikdo)
9) Lidová teologie ve středověku (Honorius Augustodunensis: Elucidarius)
10) Exempla (Gesta Romanorum, Petrus Alfonsi: Disciplina clericalis)
11) Ioca monachorum (výběr)
12) Závěr, posvátné versus světské dnes, společná analýza písemných prací studentů Podmínky účasti na semináři Pouze zájem o téma. Povinná literatura: Výběr primárních pramenů - viz Tématické okruhy. Bible: Genesis, Exodus, První a Druhá Kniha Samuelova, Evangelium podle Matouše, Evangelium podle Jana, Zjevení Janovo. Doporučená literatura (výběr): Bachtin, Michail M. François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Přeložil Jaroslav Kolár. Praha: Argo,
2007. Dus, Jan A. et. al. Neznámá evangelia. Novozákonní apokryfy I. Praha: Vyšehrad,
2001. ________. Příběhy apoštolů. Novozákonní apokryfy II. Praha: Vyšehrad,
2003. ________. Proroctví a apokalypsy. Novozákonní apokryfy III. Praha: Vyšehrad,
2007. Gurevič, Aron. Nebe, peklo, svět. Přeložil Jaroslav Kolár. Praha: H+H,
1996. Veltruská, Jamila. Posvátné a světské. Osm studií o starém českém divadle, přeložili Martin Bažil, Kateřina Kvízová, Irena Pulicarová a Eva Stehlíková. Praha: Divadelní ústav,
2006. Vidmanová, Anežka a kol. Sestra Múza. světská poezie latinského středověku. Praha: Odeon,
1990. Hodnocení: Aktivní účast na seminářích 50% Krátké testy v průběhu 4 x 5% = 20% Závěrečná esej 30%