Charles Explorer logo
🇬🇧

Concentration III: Metaphors and Images

Class at Faculty of Arts |
AKM400450

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Hlavní tematické okruhy:

1) Mýtus - symbol - emblém

2) Topoi a topika

3) Teorie imaginace ( metafory snění, archetypy, Bachelardova fenomenologie snění)

4) Připomenutí zimního semestru: a) "Metafory oka" - slepota, vidění, nazírání, pohled do hlubiny, ohlédnutí,? b) Perseus a zrcadlení; Orfeus a sestup do podsvětí; Saturn a jeho děti - melancholie c) Snění o vodě: Oféliin a Cháronův komplex - voda a smrt

5) Ikarův komplex - vzduch a sny

6) Atlantův a Jonášův komplex - země: phorické a chtonické obrazy; rytmus chůze

7) Fénix, Prométheus a božští kováři - oheň, proměna a alchymie, smrt a znovuzrození

8) Sestup do podsvětí

9) Dionýské opojení: alkohol, extáze - ohnivá voda

10) Bachelardova Poetika prostoru - obrazy života v ulitě, koutě, zásuvce, skříni? Četba letní semestr: Ovidius: Proměny (vybrané příběhy) Bible (vybrané části) Novalis: Modrý květ William Blake: Snoubení nebe a pekla Franz Kafka: Povídky Bruno Schulz: Skořicové krámy Michel Tournier: Král duchů Thomas Bernhard: Chlad, Chůze, Dech A dílčí výtvarné a básnické obrazy země: sestup pod zem, chodci a tuláci, dotýkání, rozmělňování, ochutnávání a rozpad Povinná literatura BACHELARD, Gaston. Voda a sny: esej o obraznosti hmoty. Praha: Mladá fronta,

1997. BACHELARD, Bašton: Psychoanalýza ohně. Praha, Mladá fronta,

1994. BACHELARD, Bašton: Poetika prostoru. Praha, Malvern,2009. BLANCHOT, MAURICE: Literární prostor. Herrmann a synové. Praha

1999. BORECKÝ, Vladimír. K otázkám symbolické imaginace. Praha: Karolinum,

1998. BORECKÝ, Vladimír. Imaginace a kultura. Praha: Karolinum,

1996. BURTON, Richard. Anatomie melancholie. Praha: Prostor,

2006. CASSIRER, Ernst. Filosofie symbolických forem I-II. Praha: OIKOYMENH,

1996. FÖLDÉNYI, Lászlo F.: Goyov pes. Bratislava: Kalligram,

2007. FÖLDÉNYI,Lászlo F.: Melanchólia. Kalligram, Bratislava

2001. JUNG, Carl Gustav. Duše moderního člověka. Brno: Atlantis,

1994. RICOEUR, Paul. Život, pravda, symbol. Praha: OIKOYMENH,

1993. SAVICKÝ, Nikolaj: Záludnosti zrcadlení v dějinách. Košice : Knižná dielňa Timotej,

1997. VERNANT, Jean -Pierre: Smrt v očích: Vesmír, bohové, lidé. Nejstarší řecké mýty. Paseka, Praha

2001. Četba za zimní semestr: ? Ovidius: Proměny ( Narkissos a Echo, Perseus a Medúsa, Orfeus a Eurydiké), Platón: Podobenství o jeskyni (Ústava) ? BLANCHOT, Maurice: Orfeův pohled: Literární prostor. Herrmann a synové. Praha 1999, s. 231-238 Rainer Maria Rilke: Sonety Orfeovi ? SAVICKÝ, Nikolaj: Záludnosti zrcadlení v dějinách. Košice : Knižná dielňa Timotej,

1997. VERNANT, Jean -Pierre: Smrt v očích: Vesmír, bohové, lidé. Nejstarší řecké mýty. Paseka, Praha

2001. Zrcadlo a zrcadlení - Borges: Zrcadlo a maska, Shakespeare: Sonety 77, 114 ? BACHELARD, Gaston. Voda a sny: esej o obraznosti hmoty. Praha: Mladá fronta,

1997. Ofélie (Holan: Noc s Ofélií, Heym, Rimbaud, Hrabě) a básně o vodě (Bachmanová, Halas, Topol, Krchovský) ? Josip Brodský: Vodoznaky, Virginia Woolfová: Vlny ? FÖLDÉNYI,Lászlo F.: Melanchólia. Kalligram, Bratislava

2001. BURTON, Richard. Anatomie melancholie. Praha: Prostor,

2006. ? Vladimír Holan, Jiří Orten, Georg Trak, - vybrané básně ? Stefan Chwin: Haneman

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Charakteristika kurzu: Seminář je věnován podrobné interpretaci literárních textů. Výběr textů směřuje k hledání klíčových mýtických příběhů, které se posléze stávají určitými metaforickými principy nebo ustrnou do podoby redukovaného, stereotypizovaného obrazu. Seminář tak bude sledovat jak proměnu konkrétních příběhů a obrazů (např. Orfeus), tak literárně teoretické aspekty - proměny symbolu a metafory v emblém, literární archetypy, téma imaginace. Konkrétní interpretace se budou opírat o reprezentace prozaické, básnické i výtvarné.

Kurz částečně navazuje na zimní semestr, ovšem jeho absolvování není podmínkou pro zapsání v letním semestru. Zatímco zimní část kurzu se zaměřovala na metafory vidění a obrazy vody, v letním semestru budou dominovat metafory taktilní a chuťové a mýty země a ohně.

Požadavky k udělení zápočtu: Soustavná práce v semináři, diskusní a interpretační příspěvek, četba zadaných textů