Hlavní tematické okruhy -- seminář
1) Shakespearův Hamlet - romantická koncepce hrdiny (S. T. Coleridge, J. W. Goethe) - psychoanalytická sonda do rodinného hnízda (S. Freud, E. Jones) - genderové čtení (nejen) Ofélie (J. Rose) - Hamlet jako dramatické fiasko (T. S. Eliot a jeho "objektivní korelát") - Inscenace, proměny a zrcadlení (J. Kott, M. Hilský)
2) Povídky Franze Kafky (Popis jednoho zápasu, Proměna) - teologické a alegorické interpretace (G. Scholem) - Gesto a zákon (W. Benjamin, J. Derrida) - Deteritorializace jazyka a jeho únikové linie (G. Deleuze a F. Guattari) - magičnost a narcismus v Kafkově imaginaci (W. H. Sokel)
3) Gogolovy Petrohradské povídky (Plášť, Nos) - Formalistická analýza (B. Ejchenbaum) - Narativní masky, grotesknost a karneval (M. M. Bachtin, M. Drozda) - Gogol jako kulturní palimpsest (R. Lachmann, J. Lotman) - close reading lexika a erotičnost detailu (D. Čiževskij) - postmodernost Gogolova psaní (Ch. Bernheimer)
4) Teoretik a spisovatel Roland Barthes - Melancholie (post)moderny, odštěpení subjektu a řeči, smrt a návrat autora - Afektivní fenomenologie (Světlá komora)
Kurz se zaměřuje na moderní analytické a interpretační přístupy k literárnímu textu a jeho jednotlivým aspektům (autor, kontext, vnímatel, význam, intertextualita). Na základě pozorné četby vybraných primárních textů a jejich konkrétních interpretací by měl studenty vést jak k dovednosti aplikovat teoretické nástroje při popisu, analýze a interpretaci literárních textů, tak ke schopnosti samostatného teoretického myšlení o literárních i jiných uměleckých dílech. Cílem semináře bude analýza výrazných interpretačních pokusů a dialog o jejich možnostech a smysluplnosti. Důraz pak bude rovněž kladen na interdisciplinární charakter literární teorie a její sepětí s uměním i kulturou obecně.
Konkrétní výběr textů pro práci v semináři bude upřesněn na začátku semestru.