Tématické okruhy:
- původ dvorné lásky, její základní struktury a dynamika
- pravidla dvorné lásky, možnosti jejich výkladu
- aktéři: dáma, básník, žárlivec, stráže a pomlouvači
- časoprostor: jaro, zahrada, ptačí zpěv, chladné noci a vnitřní prostor básníka
- láska jako klíč ke světu i k Bohu, dobové politické, mystické a hermetické konotace
- subverzivní potenciál dvorné lásky ve středověku i nyní
V semináři budeme z různých úhlů přistupovat k fenoménu tzv. dvorné lásky (fin'amors, cortez'amors, amour courtois), která se podle názoru jedněch rodí z poezie okcitánských trubadúrů, dozrává na severofrancouzských dvorech ve styku s artušovskou epickou látkou a prochází středověkou literaturou skrz naskrz, zatímco podle jiných vzniká až na konci devatenáctého století v pracovnách filologů a jakožto fenomén objektivně vůbec neexistuje. Tento polyvalentní a do značné míry sporný koncept budeme užívat především jako strukturu, o kterou se lze opřít při čtení, či klíč k možnému smyslu zvolených exemplárních textů, které čerpáme převážně z oblasti románské západní Evropy s pomyslným středem v Pyrenejích a z období vrcholného středověku, tj. z doby před Dantem.
Nedomníváme se přitom, že bychom se měli tímto tématem zabývat pouze proto, že by trubadúři provedli jakousi »citovou revoluci« v rámci evropských duchovních dějin či »vynalezli« romantickou lásku, jak se často tvrdívá. Důležitost dvorné lásky spatřujeme spíše v tom, že právě ona poskytla látku a zprostředkovala dynamiku prvním zásadním dílům vzniklým na evropském západě ve vernakulárních, nelatinských jazycích a tak stála u jedné z kolébek dnešní evropské kultury. Chceme ukázat, že z takto založené tradice můžeme čerpat a čerpáme dosud, a to nejen na poli mezilidských vztahů a jejich literárního ztvárňování.
Jevy, jež budeme sledovat, jsou pro toto období typické, seminář lze proto chápat i jako úvod do středověké literatury, zejména té »světské«, a průpravu k četbě »kanonických« autorů, jako je Dante, Cervantes či Ezra Pound. Od studentů nejsou požadovány žádné vstupní znalosti, které by přesahovaly rámec základní orientace, všechny texty budou k disposici v originále i v překladu do češtiny či angličtiny.