Charles Explorer logo
🇬🇧

Instruments and Types of the Literary Ladscape (with a view to the world and Czech literatures of the 18th and 19th Century)

Class at Faculty of Arts |
AKM500113

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematické okruhy a texty: a) majestát i hrůza hor, „cesta do výše“, reflexe a kontemplace horské krajiny -K. H.

Mácha: Pouť krkonošská, Večer na Bezdězu; M. Z.

Polák: Vznešenost přírody; cesty na Vesuv či Etnu (J. W.

Goethe: Italská cesta, M. Z.

Polák: Cesta do Itálie, G. Leopardi: báseň Kručinka); b) krajiny tajemných hradů a strašidelných sídel jako prology záhad a utrpení -A.

Radcliffová: Záhady Udolfa; E. A.

Poe: Pád domu Usherů; K. H.

Mácha: Křivoklad, Cikáni; B. Stoker: Dracula; c) příklady idylických a dramatických chronotopů - ikonografie venkovských idyl u B.

Němcové, V. Hálka aj.; krajina nebe: západy slunce a hvězdná obloha u Máchy, Novalise, V.

Huga, G. de Nerval; d) exotické obrazy - Orient v romantických cestopisech (G. de Nerval, G. Flaubert), americká divočina (Chateaubriandova Atala, romány J.

F. Coopera), moře a ostrovy u H.

Melvilla; e) deskripce a funkce krajin v realistických prózách: prostředí, scenerie, kraj, domov (G. Flaubert, K.

V. Rais, K.

Klostermann).

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

V semináři kombinovaném s přednáškovými vstupy budou na základě několika okruhů a prostřednictvím modelových příkladů analyzovány vybrané literární reprezentace, typy a funkce krajin. –

1) Nástin geneze a podob krajiny v literatuře a umění (idylické a dramatické krajiny). Objevování, zobrazování a zvýznamňování krajiny velehor jako prostoru izolace, nebezpečí, ale i esenciální kontemplace; diegetická „krajina hradu“ v anglickém gotickém románu nebo v jeho novějších podobách a variantách (detektivní romány, hororová literatura). –

2) Preromantické a romantické „obrazy“ Itálie (J. W. Goethe, M. Z. Polák) jakožto „deskriptivní pauzy“ (G. Genette) spojující mimetickou reprezentaci s emocemi. Popisy exotického prostředí, tj. evropského Jihu, Orientu, Ameriky, a formování adekvátního slovníku a stylu (Chateaubriand). –

3) Významotvorná typologie krajin (hory, nížiny, vodní plochy, západy slunce) u K. H. Máchy, Novalise, V. Huga aj. Moře jako synekdocha nesmírné přírody, výzva lidskému údělu (H. Melville). –

4) Krajiny v realistickém zobrazování: přírodní scenerie a imprese, místa děje nebo prostředí příběhu (vizualizace lokalit, epické možnosti prostoru), např. v dílech K. V. Raise, K. Klostermanna.