Charles Explorer logo
🇨🇿

Prostory dětství v literatuře 20.století

Předmět na Filozofická fakulta |
AKM500142

Sylabus

20/2

Úvodní seminář - specifika dětské postavy v literatuře pro dospělé; prostor v literatuře - základní koncepce 27/2

Božena Benešová: Don Pablo, don Pedro a Věra Lukášová

Vítězslav Nezval: Valérie a týden divů 6/3

Robert Musil: Zmatky chovance Törlesse 13/3

Andrej Bělyj: Kóťa Letajev 20/3

William Golding: Pán much 27/3

Ian McEwan: Betonová zahrada 3/4

Daniela Hodrová: Podobojí / Kukly 10/4

Catherine O’Flynnová: Co se ztratilo 17/4 

Alessandro Barrico: City  24/4

Jenni Faganová: Panoptikon  15/5 zápočtový týden  

Anotace

Seminář se zaměří na interpretaci a komparaci vybraných děl 20. století s dětským (popř. dospívajícím) protagonistou. Při četbě textů budeme věnovat pozornost zejména způsobům zobrazení prostoru: na jeho znakovost, "deformovanost" dětskou perspektivou, tradiční významy ("topologičnost") i aktualizované významy (stylizovanost) apod.

U vybraných textů se vztah dětské postavy a prostoru může stát interpretačním klíčem k dílu jako celku, a tak umožňovat přesahy do roviny žánrové nebo literárně historické.