Charles Explorer logo
🇬🇧

x

Class at Faculty of Arts |
AKM500144

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematické okruhy a program semináře  

I. Vpád okraje do centra: suplementarita literárního psaní, parergon a ornament

- 1) Derrida, Jacques: "Tento nebezpečný suplement…", in: Gramatológia. Bratislava        1998, s. 150-171. (sken + angl. verze)

- 2) Banks, Iain: Vosí továrna. Talpress, Praha 1998.  

II. "Literární pohled": punctum a trhlina

            - 1) Barthes, Roland: Světlá komora: poznámka k fotografii. Praha: Fra 2005. (1. část;        el. knihovna)

            - 2) Masłowska, Dorota: Červená a bílá. Odeon, Praha 2004.  

III.  Symptom, defigurace a otázka beztvarosti psaní

- 1) Didi-Huberman, Georges: Ninfa moderna. Fra, Praha 2009. (sken)

      - "O nymfě a jejím pádu", s. 11-30; "O beztvarosti a jejích drapériích", s. 93-138.

- 2) Weiner, Richard: Netečný divák a jiné prózy. Lítice. Škleb. Torst, Praha 1996

      - "Smazaný obličej", s. 317-341; "Prázdná židle", s. 370-391.  

IV. Smrt autora, popraskaný subjekt, anonymita řeči vs. znásilnění jazyka

            - 1) Barthes, Roland: "Smrt autora," Aluze 10, 2006, č. 3, s. 75-77. (el. knihovna)

            - 2) Beckett, Samuel: Nepojmenovatelný. Praha, Argo 1998.  

V. Fantasmatická choreografie. Gesto: mezi tělem a znakem

- 1) Kristeva, Julia: Slovo, dialog, román. In: táž:  Slovo, dialog a román: texty o       sémiotice. SOFIS/Pastelka, Praha 1999, s. 7-32.

            - 2) Gombrowicz, Witold: Pornografie. Praha, Torst 1997.  

VI. Rizoma a její literární implikace

            - 1) Deleuze, Gilles & Guattari, Félix: "Rizoma". Host 1996, č. 3-4, s. 3-24.

      (el. knihovna)

            - 2) Topol, Jáchym: Sestra. Atlantis, Brno 1994. (vybrané kapitoly)  

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz se zaměřuje na propojení teoretických konceptů, jež do velké míry určují podobu francouzského poststrukturalismu, dekonstrukce a vizuálních studií, a moderních literárních textů. Na základě četby takových autorů, jakými jsou Jacques Derrida, Roland Barthes či Georges Didi-Huberman budou představeny klíčové pojmy (ornament, parergon, suplement, punctum, symptom, trhlina, rizoma, gesto), které se snaží uchopit literární psaní v jeho podvratnosti vzhledem k tradičnímu znakovému a hierarchickému chápání umění.

Analyzované literární texty proto nespojuje autorská poetika či přináležitost ke společným literárně-historickým kategoriím, ale určitá krajní podoba psaní: "navzdory jazyku" (Franz Kafka, Samuel Beckett, Witold Gombrowicz, Iain Banks, Dorota Masłowska, Jáchym Topol, Richard Weiner). Seminář bude probíhat následovně: v jednom týdnu bude představen konkrétní pojem, jeho geneze a místo v kontextu literární teorie, a především jeho interpretační potenciál a v týdnu druhém proběhne podrobná četba vybraného literárního textu s ohledem na předestřený koncept.

Hlavním cílem semináře je pokus o performativní čtení, nepůjde proto jen o hledání dané teoretické figury, ale rovněž o dialog nad tím, jak ji daný literární text doplňuje, obohacuje či naopak komplikuje.