Charles Explorer logo
🇨🇿

Psaní navzdory jazyku: vizuální figury dekonstrukce jako výzva moderní literatuře

Předmět na Filozofická fakulta |
AKM500144

Sylabus

Tematické okruhy a program semináře  

I. Vpád okraje do centra: suplementarita literárního psaní, parergon a ornament

- 1) Derrida, Jacques: "Tento nebezpečný suplement…", in: Gramatológia. Bratislava        1998, s. 150-171. (sken + angl. verze)

- 2) Banks, Iain: Vosí továrna. Talpress, Praha 1998.  

II. "Literární pohled": punctum a trhlina

            - 1) Barthes, Roland: Světlá komora: poznámka k fotografii. Praha: Fra 2005. (1. část;        el. knihovna)

            - 2) Masłowska, Dorota: Červená a bílá. Odeon, Praha 2004.  

III.  Symptom, defigurace a otázka beztvarosti psaní

- 1) Didi-Huberman, Georges: Ninfa moderna. Fra, Praha 2009. (sken)

      - "O nymfě a jejím pádu", s. 11-30; "O beztvarosti a jejích drapériích", s. 93-138.

- 2) Weiner, Richard: Netečný divák a jiné prózy. Lítice. Škleb. Torst, Praha 1996

      - "Smazaný obličej", s. 317-341; "Prázdná židle", s. 370-391.  

IV. Smrt autora, popraskaný subjekt, anonymita řeči vs. znásilnění jazyka

            - 1) Barthes, Roland: "Smrt autora," Aluze 10, 2006, č. 3, s. 75-77. (el. knihovna)

            - 2) Beckett, Samuel: Nepojmenovatelný. Praha, Argo 1998.  

V. Fantasmatická choreografie. Gesto: mezi tělem a znakem

- 1) Kristeva, Julia: Slovo, dialog, román. In: táž:  Slovo, dialog a román: texty o       sémiotice. SOFIS/Pastelka, Praha 1999, s. 7-32.

            - 2) Gombrowicz, Witold: Pornografie. Praha, Torst 1997.  

VI. Rizoma a její literární implikace

            - 1) Deleuze, Gilles & Guattari, Félix: "Rizoma". Host 1996, č. 3-4, s. 3-24.

      (el. knihovna)

            - 2) Topol, Jáchym: Sestra. Atlantis, Brno 1994. (vybrané kapitoly)  

Anotace

Kurz se zaměřuje na propojení teoretických konceptů, jež do velké míry určují podobu francouzského poststrukturalismu, dekonstrukce a vizuálních studií, a moderních literárních textů. Na základě četby takových autorů, jakými jsou Jacques Derrida, Roland Barthes či Georges Didi-Huberman budou představeny klíčové pojmy (ornament, parergon, suplement, punctum, symptom, trhlina, rizoma, gesto), které se snaží uchopit literární psaní v jeho podvratnosti vzhledem k tradičnímu znakovému a hierarchickému chápání umění.

Analyzované literární texty proto nespojuje autorská poetika či přináležitost ke společným literárně-historickým kategoriím, ale určitá krajní podoba psaní: "navzdory jazyku" (Franz Kafka, Samuel Beckett, Witold Gombrowicz, Iain Banks, Dorota Masłowska, Jáchym Topol, Richard Weiner). Seminář bude probíhat následovně: v jednom týdnu bude představen konkrétní pojem, jeho geneze a místo v kontextu literární teorie, a především jeho interpretační potenciál a v týdnu druhém proběhne podrobná četba vybraného literárního textu s ohledem na předestřený koncept.

Hlavním cílem semináře je pokus o performativní čtení, nepůjde proto jen o hledání dané teoretické figury, ale rovněž o dialog nad tím, jak ji daný literární text doplňuje, obohacuje či naopak komplikuje.