Charles Explorer logo
🇨🇿

Oko (v) textu.Vizuální figury moderní literatury

Předmět na Filozofická fakulta |
AKM500154

Sylabus

Tematické okruhy a program semináře (bude upřesněno na začátku semestru)  

I. Vpád okraje do centra: suplementarita literárního psaní, parergon a ornament

- 1) Derrida, Jacques: "Tento nebezpečný suplement…", in: Gramatológia. Bratislava        1998, s. 150-171. (sken + angl. verze)

- 2) Banks, Iain: Vosí továrna. Talpress, Praha 1998.  

II. "Literární pohled": punctum a trhlina

- 1) Barthes, Roland: Světlá komora: poznámka k fotografii. Praha: Fra 2005. (1. část;        el. knihovna)

- 2) Masłowska, Dorota: Červená a bílá. Odeon, Praha 2004.  

III.  Symptom, defigurace a otázka beztvarosti psaní

- 1) Didi-Huberman, Georges: Ninfa moderna. Fra, Praha 2009. (sken)

      - "O nymfě a jejím pádu", s. 11-30; "O beztvarosti a jejích drapériích", s. 93-138.

- 2) Balzac, Honoré de: Neznámé arcidílo (1832). In: Spisy H. de Balzaca XI. SNKLHU. Praha 1960, s. 345-372.

- 3) Weiner, Richard: Netečný divák a jiné prózy. Lítice. Škleb. Torst, Praha 1996

      - "Smazaný obličej", s. 317-341; "Prázdná židle", s. 370-391.  

IV. Smrt autora, popraskaný subjekt a znásilnění jazyka

- 1) Barthes, Roland: "Smrt autora," Aluze 10, 2006, č. 3, s. 75-77. (el. knihovna)

- 2) Hofmannsthal, Hugo von: Lucidor a jiné prózy. Slovart, Praha 1998, přel. Aloys

Skoumal

- 3) Beckett, Samuel: Nepojmenovatelný. Praha, Argo 1998.  

V. Fantasmatická choreografie. Gesto: mezi tělem a znakem

- 1) Kristeva, Julia: Slovo, dialog, román. In: táž:  Slovo, dialog a román: texty o       sémiotice. SOFIS/Pastelka, Praha 1999, s. 7-32.

- 2) Gombrowicz, Witold: Pornografie. Praha, Torst 1997.  

VI. Rizoma a její literární implikace

- 1) Deleuze, Gilles & Guattari, Félix: "Rizoma". Host 1996, č. 3-4, s. 3-24.

      (el. knihovna)

- 2) Topol, Jáchym: Sestra. Atlantis, Brno 1994. (vybrané kapitoly)

Anotace

Kurz se zaměřuje na propojení teoretických konceptů, jež do velké míry určují podobu francouzského poststrukturalismu, dekonstrukce a angloamerických vizuálních studií, a moderních literárních textů. Na základě četby takových autorů, jakými jsou Jacques Derrida, Roland Barthes či Georges Didi-Huberman budou představeny klíčové pojmy (figura, ornament, parergon, suplement, punctum, symptom, rizoma, gesto), které se snaží uchopit literární řeč v její podvratnosti vzhledem k tradičnímu znakovému a hierarchickému chápání umění.

Analyzované literární texty proto nespojují autorská poetika, žánr či přináležitost ke společným literárně-historickým kategoriím, ale spíše - řečeno s J.-F. Lyotardem - figury "nečitelnosti", v nichž psaní přestává sdělovat své verbální významy a mnohem více performuje své vizuální, gestuální a rytmické kvality (Samuel Beckett, Witold Gombrowicz, Iain Banks, Dorota Masłowska, Jáchym Topol, Richard Weiner).

Seminář bude probíhat následovně: v jednom týdnu bude představen konkrétní pojem, jeho geneze a místo v kontextu estetického myšlení a především jeho interpretační potenciál a v týdnu druhém proběhne podrobná četba vybraného literárního textu s ohledem na předestřený koncept. Hlavním cílem semináře je pokus o performativní čtení, nepůjde proto jen o hledání dané teoretické figury, ale rovněž o dialog nad tím, jak ji daný literární text spoluvytváří, obohacuje či naopak komplikuje.