Mezi tancem a slzami. Bollywoodská kinematografie jako případová studie populární kultury.
Vyučující: Jakub Machek
Anotace
Indická komerční kinematografie druhé poloviny 20. století, na kterou se v semináři zaměříme, bude využita jako modelový příklad setkání globální populární kultury s místními tradicemi. Zaměříme se nejen na samotný proces hybridizace (v hudbě, tanci, vyprávění atd.), ale pohled zvnějšku by nám měl umožnit lépe pochopit různé aspekty fungování populární kultury a její úzkou provázanost s vývojem společnosti. Budeme se proto také věnovat základním konceptům kulturních studií a aplikovat je na bollywoodskou kinematografii.
A to vše zpestřené spoustou tance, písní, romantiky, slz, lásky, rodinných pout, excesivního násilí, dvojníků, akčních a zamilovaných hrdinů i okouzlujících hrdinek.
Atestace: Docházka, četba textů a aktivní účast v hodinách, závěrečná esej na vybrané téma (4 NMS).
Témata:
Bollywoodské filmy jako svědectví o modernizační cestě Indie
Populární kultura jako utopická představa o ideální společnosti
Realističnost, mytologie a romance - konstrukce bollywoodských filmů
Formování národní identity
Tanec a feminita
Maskulinita a akční hrdinové
Ženské hrdinky a postkolonialismus
Filmi - indická populární hudba
Romance, erotika, rodina
Film a indická diaspora
Mísení kultur, mísení jazyků
Recepce bollywoodských filmů v třetím světě a na Západě.
Literatura:
Použitá literatura:
CHAKRAVARTY, Sumita S. National Identity in Indian Popular Cinema 1947-1987.
University of Texas Press, 1993.
DWYER, Rachel. Bollywood's India: Hindi Cinema as a Guide to Modern India. Asian Affairs, 2010, roč. 41, č.3, s. 381-398.
GERAGHTY, Christine. Soap Opera and Utopia. In: John STOREY. Cultural Theory and Popular Culture. A Reader. Harlow 2006, s. 246-254.
GOKULSING, K. Moti a DISSANAYAKE, Wimal. Indian Popular Cinema: A Narrative of Cultural Change. Trentham Books, 1998.
RAJAGOPALAN, Sudha. Leave Disco Dancer Alone: Indian Cinema and Soview Movie-Going after Stalin. Yoda Press, 2008.
SALAZKINA, Masha. Soviet-Indian Coproductions: Alibaba as Political Allegory. Cinema Journal, 2010, roč. 49, č. 4, s. 71-89.
STOREY, John. Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction. Harlow 2001.
THWAITES, Tony - Lloyd DAVIS - Warwick MULES. Introducing cultural and media studies. A semiotic approach. Houndmills, 2002.
VIRDI, Jyotika. The Cinematic ImagiNation: Indian Popular Films as Social History. Rutgers University Press, 2003.
Filmy:
Mr & Mrs '55, 1955
Shree 420, 1955
Mother India, 1957
Guide, 1965
Jewel Thief, 1967
Caravan, 1971
Zanjeer, 1973
Dharmatma, 1975
Sholay, 1975
Don, 1978
Suraksha, 1979
Alibaba Aur 40 Chor, 1980
Ashanti, 1982
Disco Dancer, 1982
Karma, 1986
Dilwale Dulhania Le Jayenge, 1995
Dil Se, 1998
Indická komerční kinematografie druhé poloviny 20. století, na kterou se v semináři zaměříme, bude využita jako modelový příklad setkání globální populární kultury s místními tradicemi. Zaměříme se nejen na samotný proces hybridizace (v hudbě, tanci, vyprávění atd.), ale pohled zvnějšku by nám měl umožnit lépe pochopit různé aspekty fungování populární kultury a její úzkou provázanost s vývojem společnosti. Budeme se proto také věnovat základním konceptům kulturních studií a aplikovat je na bollywoodskou kinematografii.
A to vše zpestřené spoustou tance, písní, romantiky, slz, lásky, rodinných pout, excesivního násilí, dvojníků, akčních a zamilovaných hrdinů i okouzlujících hrdinek.