Charles Explorer logo
🇨🇿

Mezi tancem a slzami: Bollywoodská kinematografie jako případová studie populární kultury

Předmět na Filozofická fakulta |
AKM500170

Sylabus

Mezi tancem a slzami. Bollywoodská kinematografie jako případová studie populární kultury.  

Vyučující: Jakub Machek  

Anotace

Indická komerční kinematografie druhé poloviny 20. století, na kterou se v semináři zaměříme, bude využita jako modelový příklad setkání globální populární kultury s místními tradicemi. Zaměříme se nejen na samotný proces hybridizace (v hudbě, tanci, vyprávění atd.), ale pohled zvnějšku by nám měl umožnit lépe pochopit různé aspekty fungování populární kultury a její úzkou provázanost s vývojem společnosti. Budeme se proto také věnovat základním konceptům kulturních studií a aplikovat je na bollywoodskou kinematografii.  

A to vše zpestřené spoustou tance, písní, romantiky, slz, lásky, rodinných pout, excesivního násilí, dvojníků, akčních a zamilovaných hrdinů i okouzlujících hrdinek.  

Atestace: Docházka, četba textů a aktivní účast v hodinách, závěrečná esej na vybrané téma (4 NMS).  

Témata:

Bollywoodské filmy jako svědectví o modernizační cestě Indie

Populární kultura jako utopická představa o ideální společnosti

Realističnost, mytologie a romance - konstrukce bollywoodských filmů

Formování národní identity

Tanec a feminita

Maskulinita a akční hrdinové

Ženské hrdinky a postkolonialismus

Filmi  - indická populární hudba

Romance, erotika, rodina

Film a indická diaspora

Mísení kultur, mísení jazyků

Recepce bollywoodských filmů v třetím světě a na Západě.    

Literatura:

Použitá literatura:

CHAKRAVARTY,  Sumita S. National Identity in Indian Popular Cinema 1947-1987.

University of Texas Press, 1993.

DWYER, Rachel. Bollywood's India: Hindi Cinema as a Guide to Modern India. Asian Affairs, 2010, roč. 41, č.3, s. 381-398.

GERAGHTY, Christine. Soap Opera and Utopia. In: John STOREY. Cultural Theory and Popular Culture. A Reader. Harlow 2006, s. 246-254.

GOKULSING, K. Moti a DISSANAYAKE, Wimal. Indian Popular Cinema: A Narrative of Cultural Change. Trentham Books, 1998. 

RAJAGOPALAN, Sudha. Leave Disco Dancer Alone: Indian Cinema and Soview Movie-Going after Stalin. Yoda Press, 2008.

SALAZKINA, Masha. Soviet-Indian Coproductions: Alibaba as Political Allegory. Cinema Journal, 2010, roč. 49, č. 4, s. 71-89.

STOREY, John. Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction. Harlow 2001.

THWAITES, Tony - Lloyd DAVIS - Warwick MULES. Introducing cultural and media studies. A semiotic approach. Houndmills, 2002.

VIRDI, Jyotika. The Cinematic ImagiNation: Indian Popular Films as Social History. Rutgers University Press, 2003.  

Filmy:

Mr & Mrs '55, 1955

Shree 420, 1955

Mother India, 1957

Guide, 1965

Jewel Thief, 1967

Caravan, 1971

Zanjeer, 1973

Dharmatma, 1975

Sholay, 1975

Don, 1978

Suraksha, 1979

Alibaba Aur 40 Chor,  1980

Ashanti, 1982

Disco Dancer, 1982

Karma, 1986

Dilwale Dulhania Le Jayenge, 1995

Dil Se, 1998

Anotace

Indická komerční kinematografie druhé poloviny 20. století, na kterou se v semináři zaměříme, bude využita jako modelový příklad setkání globální populární kultury s místními tradicemi. Zaměříme se nejen na samotný proces hybridizace (v hudbě, tanci, vyprávění atd.), ale pohled zvnějšku by nám měl umožnit lépe pochopit různé aspekty fungování populární kultury a její úzkou provázanost s vývojem společnosti. Budeme se proto také věnovat základním konceptům kulturních studií a aplikovat je na bollywoodskou kinematografii.

A to vše zpestřené spoustou tance, písní, romantiky, slz, lásky, rodinných pout, excesivního násilí, dvojníků, akčních a zamilovaných hrdinů i okouzlujících hrdinek.