Charles Explorer logo
🇨🇿

Nautická metaforika a její proměny v umění a literatuře

Předmět na Filozofická fakulta |
AKM500179

Sylabus

První hodina semináře se koná až 4. 3. 2015.   1. Antika: moře jako mytický a geografický prostor  

Texty:

HOMÉR: Odyssea

VERGILIUS: Aeneis  

Odborná literatura:

STARÝ, Jiří - FISCHEROVÁ, Sylva (Eds.): Mýtus a geografie: svět, prostor a jejich chápání ve starých a nových kulturách. Praha: Herrmann & synové, 2008.   2. Romantismus: moře a vznešeno  

Texty:

Coleridge, S. T.: Píseň o starém námořníkovi

Poe, E. A.: Pád do maelströmu.  

Odborná literatura:

RIDINGOVÁ, Christine - LLEWELLYN, Nigel: ‘British Art and the Sublime’. In N. L. - Ch. R. (eds.): The Art of the Sublime. Dostupné z http://www.tate.org.uk/art/research-publications/the-sublime/christine-riding-and-nigel-llewellyn-british-art-and-the-sublime-r1154498.

BURKE, Edmund: A Philosophical Inquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful. London: Thomas M’Lean, 1823.   3. Moderna: moře jako obraz tvořivého vědomí  

Texty:

Kafka, F.: Lovec Gracchus

Kafka, F.: Ortel

Fischer, O.:  Ozářená okna (vybrané básně)  

Odborná literatura:

DELEUZE, Gilles - GUATTARI, Félix: "Pojednání o nomádologii: válečný stroj" In: G. D. - F. G. Tisíc plošin. Praha: Hermann & synové, 2010, s. 398-484.

MÁLEK, Petr: "Plavba a ztroskotání. K nautické metaforice literatury středoevropské moderny", Slovo a smysl 16, ročník VIII, 2011, s. 61-92.

Anotace

Seminář sleduje proměny významu nautické metaforiky, zejména obrazů moře a lodi, ve třech vybraných obdobích: antice, romantismu a literární moderně. První tematický okruh na příkladu dvou velkých antických eposů - Odysseji a Aeneidy - předkládá dvojí způsob mapování literárního prostoru jako mytického nebo geografického.

V dalších tematických celcích budeme sledovat moře jako mytický prostor (literární, metaforický či alegorický). Druhý tematický okruh se věnuje nautickému prostoru v souvislosti s kategorií vznešena jako předpokladu čitelnosti světa, a to jak ve výtvarném umění (W.

Turner, C. D.

Friedrich), tak v literatuře (Coleridge, Poe). Třetí tematický okruh se soustředí na vybrané texty literární moderny (Kafka, O.

Fischer) a způsob, jakým nautické metafory odráží obsah tvořivého vědomí subjektu a problematiku řeči či vyjádření básníka.