První hodina semináře se koná až 4. 3. 2015. 1. Antika: moře jako mytický a geografický prostor
Texty:
HOMÉR: Odyssea
VERGILIUS: Aeneis
Odborná literatura:
STARÝ, Jiří - FISCHEROVÁ, Sylva (Eds.): Mýtus a geografie: svět, prostor a jejich chápání ve starých a nových kulturách. Praha: Herrmann & synové, 2008. 2. Romantismus: moře a vznešeno
Texty:
Coleridge, S. T.: Píseň o starém námořníkovi
Poe, E. A.: Pád do maelströmu.
Odborná literatura:
RIDINGOVÁ, Christine - LLEWELLYN, Nigel: ‘British Art and the Sublime’. In N. L. - Ch. R. (eds.): The Art of the Sublime. Dostupné z http://www.tate.org.uk/art/research-publications/the-sublime/christine-riding-and-nigel-llewellyn-british-art-and-the-sublime-r1154498.
BURKE, Edmund: A Philosophical Inquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful. London: Thomas M’Lean, 1823. 3. Moderna: moře jako obraz tvořivého vědomí
Texty:
Kafka, F.: Lovec Gracchus
Kafka, F.: Ortel
Fischer, O.: Ozářená okna (vybrané básně)
Odborná literatura:
DELEUZE, Gilles - GUATTARI, Félix: "Pojednání o nomádologii: válečný stroj" In: G. D. - F. G. Tisíc plošin. Praha: Hermann & synové, 2010, s. 398-484.
MÁLEK, Petr: "Plavba a ztroskotání. K nautické metaforice literatury středoevropské moderny", Slovo a smysl 16, ročník VIII, 2011, s. 61-92.
Seminář sleduje proměny významu nautické metaforiky, zejména obrazů moře a lodi, ve třech vybraných obdobích: antice, romantismu a literární moderně. První tematický okruh na příkladu dvou velkých antických eposů - Odysseji a Aeneidy - předkládá dvojí způsob mapování literárního prostoru jako mytického nebo geografického.
V dalších tematických celcích budeme sledovat moře jako mytický prostor (literární, metaforický či alegorický). Druhý tematický okruh se věnuje nautickému prostoru v souvislosti s kategorií vznešena jako předpokladu čitelnosti světa, a to jak ve výtvarném umění (W.
Turner, C. D.
Friedrich), tak v literatuře (Coleridge, Poe). Třetí tematický okruh se soustředí na vybrané texty literární moderny (Kafka, O.
Fischer) a způsob, jakým nautické metafory odráží obsah tvořivého vědomí subjektu a problematiku řeči či vyjádření básníka.