Aktualizovaný program semináře:
Četbu je možné doplnit navrženými texty, průběžně doplňuji do seznamu literatury. Návrhy vítány. 4. 11. - Michel de Montaigne: Eseje (výbor a překlad V. Černého): Čtenářovi (úvodní strana), eseje "O přátelství: La Boéthie", "O samotě". U eseje O přátelství prosím nahlédněte do originálu nebo angl. překladu (viz soubory zde nebo k dohledání přes Wikipedii) - Černý vypustil důležitý začátek.K tomu např. W. Woolfová: Montaigne (in: W.W.: Jak to vidí současník, One Woman Press, 2000)
Dále prosím o tipy esejů, které bychom četli na úvod semináře, příklady vlastních esejů nebo námětů v různém stupni rozpracování. Zkusmo uvažujete o tom, jak byste napsali esej na téma nuda. 11. 11. - Montaigne a Bacon
Montaigneův esej o samotě, texty o smrti podle Černého překladu; srovnání s baconovským esejem; Bacon: eseje O pravdě, O smrti, O přátelství
T. W. Adorno: Minima moralia: Věnování - plus výběrově popř. k tématu přátelství: M. Kundera: Přátelství a ne-přátelství, in: Zharadou těch, které mám rád 18. 11.
T. W. Adorno: Der Essay als Form (anglický překlad mezi soubory) plus Úvod k Minima moralia
+ vlastní texty ("pokusy" o esej v rozsahu cca 1/2-1 strany) 25. 11.
Cz. Milosz: Zotročený duch, Torst, 1992 (kapitoly: I. Murti-Bing; Vii. Nepřítel pořádku - člověk, viz naskenované soubory)
+ vlatní texty (motivace, pasáže, které uvádějí nebo vtahují do problému; teze - silné tvrzení jako dynamický prvek rozvíjení eseje)
+ Petr Král o nudě (viz naskenované soubory) 2. 12.
G. Orwell: vybrané eseje, zejm.: Proč píšu, Stanice pro tuláky, Poprava pověšením, Jak jsem střílel slona, Marrákéš + heslo Orwell v Enc. of Essay (soubory)
+ vlastní texty a diskuze nad klíčovými body, fázemi, obtížemi eseje a psaní eseje 9. 12. esej a román H. Mulisch: Siegfried, P. Handke: Tři pokusy (viz naskenované soubory) + plus text P. Krále ve sb. pokusy a dobrodružství + Enc. of Essay 16. 12.
S. Sontagová: S bolestí druhých před očima
+ projít sb. Pokusy a dobrodružství
+ Jak rozumět komiksu 6. 1. 2016 esej a film (viz enc. heslo v souborech), film: Les statues meurent aussi (Statues Also Die), Alain Resnais, Chris Marker a Ghislain Cloquet, 1953
Program semináře se bude věnovat následujícím problémovým okruhům: 1. Úvod: co je esej, jak je definován; - pokus o úvodní mapu problémového pole 2. Montaigne, Bacon a počátky eseje
- antičtí předchůdci (Marcus Aurelius, Seneca)
- montaigneovský a baconovský esej - základní rysy a jejich možnosti 3. moderní teorie eseje, revize a prohloubení pojmového aparátu
- Adorno, Lukács ad. 4. typologie eseje a příklady 5. kompozční a stylistické prvky eseje, jak s nimi pracovat 6. příklady esejistických textů jejich analýza a interpretace
Seminář by měl být motivován těmito otázkami: K čemu je dobrý esej? Kdy psát/číst esej, a nikoli odbornou studii nebo jiný typ textu? Jaké specifické myšlenkové, literární možnosti esej nabízí? Tyto základní otázky bychom měli zkoumat (1) z historické perspektivy vzniku, utváření a dějin eseje; (2) dále z hlediska základních formálních a žánrových rysů eseje; (3) na základě průběžné analýzy vybraných textů a pasáží; a (4) a při psaní vlastních textů.