Přesný rozpis čtených textů na úvodní hodině semináře, anglické texty budou zcela jistě k dispozici v elektronické formě.
BAHR, Hermann: Expressionismus. Kritische Schriften XIV. Weimar: VDG, 2010.
DAVIS, Whitney: A General Theory of Visual Culture. Princeton, Woodstock: Princeton University Press, 2011.
DAVIS, Whitney: "Neurovisuality". Nonsite.org. Evaluating Neuroaesthetiscs, 2011, č. 2, s. 8-37 (http://nonsite.org/wp-content/uploads/2011/06/nonsite_issue_2.pdf)
HEGEL, Georg Friedrich: Estetika. Praha: Odeon, 1966.
HENRY, Michel: Seeing the Invisible on Kandinsky. London: Continuum, 2009.
KANDINSKY, Wassily: O duchovnosti v umění. Praha: Triáda, 1998.
KANDINSKY, Wassily: Kandinsky, Complete Writings on Art. New York: Da Capo Press, 1994.
KLÍMA, Ladislav: Mea. Praha: Torst, 2005.
KLÍMA, Ladislav: Utrpení knížete Sternenhocha. Praha: Maťa, 2010.
KUBIN, Alfred: Z mého života a z mé dílny. Praha: Odeon, 1983.
KUBIN, Alfred: Země snivců. Praha: Dokořán, 2009.
MUKAŘOVSKÝ, Jan: Studie I. Brno: Host, 2000.
RAMACHANDRAN, V. S.: Tell-Tale Brain. A Neuroscientist’s Quest for What Makes Us Human. New York, London: W. W. Norton & Company, 2011.
SCHOPENHAUER, Arthur: Svět jako vůle a představa. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 1998.
ZEKI, Semir: "Art and the Brain". Dædalus 127, 1998, č. 2, s. 71-103.
ZEKI, Semir: Inner Vision: An Exploration of Art and the Brain. Oxford: Oxford University Press, 2000.
Semir Zeki, britský neurobiolog, který položil základy neuroestetiky, si všímá, "že filozofové a umělci často mluvili o umění způsobem extrémně blízkým jazyku, který by použil i současný neurobiolog zkoumající vidění, až na to, že by slovo umělec nahradil slovem mozek". Cílem semináře je přiblížit vybrané texty filozofie, vizuálních umění a literatury současným neuroestetickým teoriím, a osvětlit tak některé "mlhavé" pojmy, se kterými pracují dobové texty, např. duch a duchovno, vnitřní nutnost, vnitřní/duchové vidění.
Zabývat se budeme primárně viděním a vizualitou, zda je vidění čistě otázkou zrakových vjemů a možnostmi aplikace těchto přístupů a teorií na dobové literární texty.