1) [16/2] Úvod (ilustrace hlavních témat, program semináře) 2) [23/2] Sdělení vs. performativní akty
Odborný text: Stanley Fish – S úctou věnuje autor
Interpretovaný text: Vladimír Páral – Mladý muž a bílá velryba
Rozšiřující literatura a prameny: Václav Havel – Moc bezmocných; Poučení z krizového vývoje; Kdo hledá zlaté dno (r. Jiří Menzel, 1974); Postav dom, zasaď strom (r. Juraj Jakubisko, 1979) 3) [1/3] Inscenovaná historie
Odborný text: Hayden White – Tropika diskursu (kap.2 a 5)
Interpretovaný text: Jiří Gruša – Dotazník aneb modlitba za jedno město a přítele
Rozšiřující literatura a prameny: Poučení z krizového vývoje; O moravské zemi (r. Antonín Kachlík, 1977); Jan 69 (r.Stanislav Milota, 1969) 4) [15/3] Inscenovaná historie 2
Odborný text: Jan Assmann - Kulturní paměť (kap. 1)
Interpretovaný text: Jiří Gruša - Dotazník 5) [22/3] Fikce a autenticita
Odborný text: Wolfgang Iser – Apelová struktura textů
Interpretovaný text: Ludvík Vaculík – Český snář
Rozšiřující literatura a prameny: Theodor Adorno – Žargon autenticity; Jonathan Bolton – Světy disentu (kap.7) 6) [29/3] Queer čtení a kontexty recepce
Odborný text: Alan Sinfield – Cultural Politics/Queer Reading (úvod a kap. 1)
Interpretovaný text: Hamlet (r. Miroslav Macháček, ND 1982)
Rozšiřující literatura a prameny: Miroslav Macháček – Zápisky z blázince; Victor Turner - Průběh rituálu, 7) [5/4] Identita jako performance
Odborný text: Judith Butler – Subjekty pohlaví/genderu/touhy
Interpretovaný text: Ladislav Fuks – Vévodkyně a kuchařka
Rozšiřující literatura a prameny: Erika Fischer-Lichte - Estetika performance, Claudio Magris – Habsburský mýtus 8) [12/4] Paměť, minulost, fikce
Odborný text: Pierre Nora – Mezi pamětí a historií, problematika míst
Interpretovaný text: Bohumil Hrabal – Svatby v domě/Vita nuova/Proluky
Rozšiřující literatura a prameny: Michael Fried – Representing representation, Daniel Dennett – Já jako narativní těžiště, Bohumil Hrabal – Obsluhoval jsem anglického krále 9) [19/4] Paměť, minulost, fikce (2) interpretovaný text: Bohumil Hrabal - Postřižiny & Postřižiny (r. Jiří Menzel, ČSSR, 1980) 10) [26/4] Ideologie vs. divácké rozkoše
Odborný text: Janice A. Radway – Jak ženy čtou milostné romány – interakce textu a kontextu
Interpretovaný text: Nemocnice na kraji města (ČST, 1977), Sanitka (ČST, 1984)
Rozšiřující literatura a prameny: Michel de Certeau – Čtení jako pytláctví 11) [3/5] Normalizační tvorba jako camp
Odborný text: Susan Sontag – Poznámky k fenoménu camp
Interpretovaný text: J. A. Pitínský – Matka; Pražská pětka (r. Tomáš Vorel, 1988) & Kouř (r. Tomáš Vorel, 1990)
Rozšiřující literatura a prameny: Alexej Jurčak – Everything Was Forever Until It was No More; 30 případů majora Zemana (ČST, 1974), Jiří Procházka – Zločin na zámku, Neue Slowenische Kunst 12) [10/5] Role nostalgie
Odborný text: Svetlana Boym – The Future of Nostalghia
Interpretovaný text: fotografické reprezentace normalizace (Jindřich Štreit, Dana Kyndrová, Viktor Kolář, Miloň Novotný…)
Rozšiřující literatura a prameny: Roland Barthes – Světlá komora, Maria Todorova (ed.) Post-Communist Nostalghia; Nostalghia (r. Andrej Tarkovskij, 1983); Miloslav Petrusek – 60. léta jako nostalgie, realita a mystifikace
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 13*) [??/??] Rituály normalizace
Odborný text: Victor Turner – Rámec, plynutí a reflexe: rituál a drama jakožto veřejná liminalita
Interpretovaný text: Dana Kyndrová – Rituály normalizace, Josef Škvorecký – Mirákl
Rozšiřující literatura a prameny: Vladimír Macura – Šťastný věk; Erika Fischer-Lichte – Estetika performativity; Rozpaky kuchaře Svatopluka (r. František Filip, 1984) 14*) [??/??] Retro a jeho varianty
Odborný text: Maria Muhle – History Will Repeat Itself: Für eine (Medien-)Philosophie des Reenacments
Interpretovaný text: Vyprávěj (ČT, 2009-2014), Michal Viewegh – Báječná léta pod psa
Rozšiřující literatura a prameny: Aleida Assmann – Errinungsraume; Jan Assmann – Kultura a paměť, Georges Didi-Huberman – Před časem; Videogramy jedné revoluce (r. Harun Farocki, Andrej Ujica, 1992)
Charakteristika kurzu:
V normalizační tvorbě (oficiální i neoficiální, literární i audiovizuální) se znovu a znovu vracejí dva motivy: reflexe času a dějin (jejich plynutí, ztvárňování i přepisování) a performativní předvádění identity, jež se v žánrové podobě projevuje mimo jiné v neobvyklém množství biografií, (fiktivních) autobiografií, i televizních "bildungsrománů". Reflexe temporality a performativita se však projevují i ve způsobu, jakým jsou dnes normalizační literární, filmové a televizní "texty" recipovány: v ostalgickém vzpomínání, campové ironické komzumaci i fanouškovském přivlastňování, jež vykazuje znaky queer čtení. Smyslem semináře bude číst výrazné příklady literární a audiovizuální produkce 70. a 80. let prizmatem teoriích zdůrazňujících roli čtenářských a diváckých interpretativních strategií na budování významu (recepční estetika, kulturální studia, teorie participativní kultury apod.), a analyzovat tak svérázný charakter těchto děl i jejich překvapivě silný vliv na současnost.