Hlavní tematické okruhy: 1. Utváření předmětu sociolingvistiky: komunikačně-pragmatická orientace jazykovědy, interdisciplinarita vědy a jazykovědy, situace v americké jazykovědě v 50. a 60. letech 2.
Labovovy výzkumy v obchodních domech v New Yorku 3. Základní pojmosloví variační sociolingvistiky (pojem jazyková proměnná), kvantitativní vyjádření jazykové variace 4.
Aplikace variační sociolingvistiky na českou jazykovou situaci (J. Wilson) 5.
Lexikální variace – k metodologii zkoumání českých slangů (L. Klimeš) 6.
Teorie sociálních sítí v sociolingvistickém výzkumu (L. Milroyová) 7.
Limity variační sociolingvistiky a další sociolingvistická paradigmata (sociologie jazyka, interakční sociolingvistika, etnografie komunikace) 8. Pojem diglosie a bilingvismu / multilingvismu (Ch.
Ferguson, J. Fishman); lze charakterizovat českou jazykovou situaci jako diglosní? 9.
Gumperzovy výzkumy sociální identity mluvčích – interakční sociolingvistika, kontextualizační prostředky / vodítka 10. Model střídání replik mluvčích v rozhovoru (H.
Sacks), etnografie komunikace (D. Hymes), model komunikace obsažený v akronymu S-P-E-A-K-I-N-G 11.
Jazykové plánování a revitalizace jazyků (J. Fishman) 12.
Jazykový management (J.V. Neustupný, B.
Jernudd) 13. Obor sociolingvistika v současnosti, výzvy globalizace, superdiverzita, jazyková krajina, mezinárodní oborové časopisy
Cílem předmětu je seznámit se se základními rysy sociolingvistických teorií. Vychází se od variační, tj. kvantitativně orientované sociolingvistiky, a její specifičnost se vykládá na pozadí sociolingvistiky interakční, etnografie komunikace a sociologie jazyka.
Pozornost bude věnována i jazykovému plánování a jazykovému managementu. Cílem kursu je proniknout nejen do stavby sociolingvistických teorií, ale i do konstrukce sociolingvistických výzkumů.
Kurs je zaměřen na rozvíjení odborných čtenářských a vyjadřovacích schopností v češtině a angličtině.