Charles Explorer logo
🇨🇿

Syntax and semantics

Předmět na Filozofická fakulta |
ALINP118B

Sylabus

Hlavní tematické okruhy:

Konstrukční analýza (definice, funkčně-kognitivní motivace, cíle, podstata syntaktických generalizací)  Složková analýza syntaktických struktur (složkové testy, hierarchické vztahy, forma a význam) Nominální konstrukce (modifikace, determinace, gramatická shoda) Slovesná valence (transitivita, vyjadřování aktantů, pasívum) Frázové konstrukce (subjekt-predikát, verbální fráze) Typy větných a polovětných doplnění Základy parataxe a hypotaxe

Main topics:

Constructional analysis (definition, functional-cognitive motivation, goals, nature of syntactic generalizations)Phrase-structure analysis of syntactic patterns (constituency tests, hierarchical relations, form and meaning)Nominal constructions (modification, determination, agreement)Verb valence (transitivity, argument expression, passive)Phrasal syntax (subject-predicate, verbal phrases)Types of clausal and semi-clausal complementsBasic paratactic and hypotactic patterns

Anotace

Předmět je koncipován jako úvod do syntaktické analýzy ve funkčně-kognitivním pojetí konstrukční gramatiky.

Studenti se seznámí s teoretickými východisky konstrukčního přístupu k syntaktickému popisu a analýze, převážně v práci s anglickým a českým jazykovým materiálem. Cílem je vypěstovat si schopnost (i) přesného jazykového pozorování, (ii) pečlivé analýzy formálních a sémanticko-pragmatických jevů v syntaxi a (iii) obhajování vlastních závěrů na základě empirických důkazů.

This course is an introduction to syntactic analysis within the functional-cognitive approach known as construction grammar. Students will gain basic knowledge of the theoretical underpinnings of constructional analysis, primarily on the examples of English and Czech syntactic data. The goal is to develop (i) keen observational abilities with respect to linguistic patterning, (ii) basic skills for careful constructional analysis of formal as well as semantico-pragmatic patterns in syntax, and (iii) ability to defend empirically supported argumentation in defending one's analyses.