Předmět je rozvržen do následujících bloků: - Různé přístupy k analýze rozhovoru, specifičnost etnometodologické perspektivy, transkripce - Strukturní "problémy" utváření rozhovoru: sekvenční, kategorizační a tematická analýza - Mechanismus střídání replik mluvčích v rozhovoru, sekvence, párové sekvence, vložené sekvence - Preferenční organizace rozhovoru, presekvence - Interakční lingvistika, prozódie v rozhovorech - Projektování ukončení, resp.pokračování repliky; repliková konstrukční jednotka - Souběžné mluvení (překývání replik), opravy - Globální organizace rozhovoru, vyprávění příběhů - Tematická analýza ("tematické posloupnosti" v rozhovoru) - Členská kategorizační analýza (kategorizování a kategoriálně vázáné aktivity, kategorizační analýza a sekvenčnost rozhovorů) - Problém kontextu v KA, institucionální rozhovory/komunikace - Intertextualita - mediální dialogické sítě - KA versus teorie mluvních aktů a versus analýza diskurzu
Cílem předmětu je seznámit se základními principy konverzační analýzy (KA), tj. specifického přístupu k analýze každodenních rozhovorů, který byl původně vypracován americkými sociology a dnes je široce přijímán i v rámci lingvistiky. Kurs se zaměřuje především na sekvenční analýzu rozhovorů, ale věnuje se také analýze kategorizační a tematické.
Představen bude i současný vývoj KA s důrazem na jazykovědné aspekty v KA, tedy na interakční lingvistiku, včetně úlohy prozódie. Pozornost je věnována i souvislostem KA s teorií mluvních aktů a analýzou diskurzu.