Charles Explorer logo
🇨🇿

Historia literaria v českých zemích 17. a 18. století

Předmět na Filozofická fakulta |
ALTV00084

Anotace

Historia litteraria jako koncept zkoumání dějin vzdělanosti v raném novověku se neomezoval jenom na sledování vzniku, vzestupu, rozvoje, resp. úpadku tzv. umělecké literatury, jak ji chápala pozdější literární historie, nýbrž se snažil obsáhnout dějiny věd a umění (scientiae et artes), vzdělanosti (res litteraria), tj. zkoumat a popsat dějiny učenosti v jejich souhrnu: dějiny umění a věd, školství a knižní kultury, včetně knihoven a knihtisku, biografií těch, kdo se podíleli na literární a knižní produkci, a bibliografií, v daném historickém období a kontextu. Nejvíce se uplatnil v německých zemích od počátku 18. století, ale brzy též v Uhrách, Anglii i v českých zemích.

V Čechách a na Moravě byl prvním významným historikem vzdělanosti jezuita Bohuslav Balbín, jenž sepsal soupisové dílo zahrnující autory České království pod titulem Bohemia docta. Sám je však ještě nenazýval historia litteraria, strukturoval je jinak než jeho následovníci a připojil k němu popis významných českých knihoven. V 18. a na počátku 19. století vznikaly v českých zemích slovníky literátů, resp. personálně řazené bibliografie, které odpovídají modelu historia litteraria, jejichž autory byli benediktinský historik Magnoald Ziegelbauer, piarista Leopold Schwamberger, kněz a bibliofil Josef Bartsch a sekretář moravského gubernia, historik a sběratel Johann Peter Cerroni - slovníkové práce všech těchto učenců zůstaly v rukopise. Z tištěných děl historiků vzdělanosti v Čechách a na Moravě zasluhují pozornosti Effigies virorum eruditorum od Adaukta Voigta a Františka Martina Pelcla (Pelzela), dále historický přehled svobodných umění v Čechách a na Moravě De saecularibus liberalium artium in Bohemia et Moravia fatis commentarius od Františka Faustina Procházky, soupisové práce Jana Leopolda Šeršníka a Josefa Vratislava Monseho, nemluvě o pracích historiků vzdělanosti různých náboženských řádů.

Studenti se na semináři seznámí s vybranými ukázkami děl zmíněných autorů, které budou pod vedením vedoucího semináře číst a interpretovat. Texty pro četbu opatří vedoucí semináře.

Požadavky na zápočet: domácí příprava, aktivita na semináři.