Cílem kurzu je osvojit si metodologické přemýšlení o obsahu a rozsahu jazykové složky vyučování mateřskému jazyku založené na důkazech. V rámci kurzu budeme pracovat s psanými i mluvenými korpusy ČNK jako zdroji informací o jazykové struktuře češtiny. Na základě analýzy vyučovacího obsahu prezentovaného v běžných učebnicích českého jazyka pro žáky druhého stupně ZŠ a SŠ, hodnocení jeho kvality a srovnání prostoru věnovaného jednotlivým jazykovým jevům s jejich ukotvením v kurikulárních dokumentech a s jejich skutečnou komunikační relevancí v reálných jazykových datech budeme zkoumat možnosti didaktické transformace jazykových poznatků a naučíme se navrhovat vzdělávací materiály odpovídající současným jazykovým a komunikačním potřebám žáků na výstupu ze základních či středních škol.
Témata:
Gramatika: mýty a legendy; Pravopisná cvičení; Slovní druhy: vítězství formy nad funkcí; Částice; Větné rozbory; Předložkové vazby; Frazémy; Přívlastek volný a těsný; Doplněk; Zvratnost; Přechodníky a participia; Cizí slova; Spisovnost a nespisovnost; Variety
A dále dle vlastních preferencí účastníků kurzu