1.- 2. Dosavadní prameny k terénním výzkumům u písemných etnik (Tradice výzkumu u nás a v zahraničí; etnografie 19. století) 3.- 4.
Prameny k vybraným terénním výzkumům u nepísemných etnik (terénní výzkumy u amerických Indiánů, afrických kmenů, australských domorodců) 5. Charakteristika terénního výzkumu - jeho důvod, smysl, cíl a také jeho možné zpochybnění. 6.-7.
Kulturní šok a jeho dopady 8. Kulturní šok a duševní hygiena 9.-10.
Snaha versus fraška - nahrávka, následná diskuse 11.-12. Terénní výzkum v Číně - nahrávka, následná diskuse 13.-15.
Terénní výzkum v Mongolsku - nahrávka, následná diskuse 16.-17. Terénní výzkum v Číně, Vnitřní Mongolsko - nahrávka, následná diskuse 18.-19.
Terénní výzkum v Tibetu - fotografický materiál, nahrávka, následná diskuse 20.-26. Nahrávky a následné diskuse.
Základy terénního výzkumu je velmi prakticky orientovaný předmět pro studenty orientálních jazyků. V jeho hodinách se studenti seznámí s konkrétními metodami výzkumu v centrálněasijském terénu, který je kulturně, ale i klimaticky, velmi specifický.
Součástí učebního materiálu jsou autentické audiovizuální nahrávky, pořízené v průběhu dosavadních výzkumů, jež povedou studenty k psychologickým dovednostem v komunikaci s lidmi značně odlišných kultur. Kromě zprostředkované zkušenosti s výzkumem se studenti naučí etnografii komunikace (komunikační schopnosti dané odlišnými pravidly té které etnické komunity) – klást vhodné dotazy; správně interpretovat zdánlivě zdrženlivé či negativní reakce, které mohou plynout z kontextu výrazně odlišných, avšak eticky významných pravidel; rozpoznat výpovědní hodnotu rozhovorů s konkrétními skupinami informantů a vyhodnocovat výsledky dat.
Budou také seznámeni s fenoménem kulturního šoku, který zásadně a neopominutelně doprovází každý terénní výzkum, naučí se nezbytné duševní hygieně. Součástí seminářů jsou otevřené a humánně orientované diskuse o citlivých tématech kulturních rozdílů, cílem je především dosáhnout jejich zvědomění a umožnit jejich následné přijetí, ale též odmítnutí.