Charles Explorer logo
🇨🇿

Reading English Poetry

Předmět na Filozofická fakulta |
AMPAPV017

Sylabus

Tematické okruhy:   (1) With hairy springes we the birds betray, Slight lines of hair surprise the finny prey, Fai tresses man´s imperial race ensnare, And beauty draws us with a single hair.   Human hair actual and symbolic (sensuous, emblematic, mock-heroic, Miltonic, murderous…) in Housman, Yeats, Pope, Herrick, Donne, Milton, Browning and M. Faber   (2) My mind was once the true survey Of all these meadows fresh and gay, And in the greenness of the grass Did see its hopes as in a glass…   Grass and what it does (in Marvell, Larkin, Whitman, Sandburg, Frost, and Louise Glück)   (3) Then felt I like some watcher of the skies When a new planet swims into his ken…   Star, moon and planet gazing in Keats, Tennyson, Sidney, Larkin, e. e. cummings and others   (4) The russet, crab and cottage red burn to the sun’s hot brass, then drop like sweat from every branch and bubble in the grass.   Apples as a theme in Laurie Lee, Robert Frost, W. C. Williams and others   (5)   <span style="font

Anotace

Anglicky psaná poezie je vzhledem k výsadnímu celosvětovému postavení angličtiny neustálým zdrojem inspirace, citací a aluzí pro rodilé i nerodilé mluvčí po celém světě, zejména v jejich psaných textech – žurnalistice, esejistice a beletrii - ale i ve veřejných projevech. Základní obeznámenost s ní může být tedy, kromě požitku z věci samé, velmi užitečná pro překladatele beletristických i nebeletristických textů a také pro tlumočníky.

Cílem tohoto předmětu je upevnit a rozšířit studentům znalosti o významných autorech angloamerické poezie, a to poněkud netradiční formou – prostřednictvím seminářů zaměřených na básně se společným tématem či ústředním obrazným motivem. Součástí seminářů budou, zejména u básníků neprobíraných v základních kursech, i stručné medailonky připravované buď studenty, nebo vyučující s důrazem na typická témata a hlavní stylové rysy poezie dotyčného autora či autorky.

Hlavní těžiště bude ovšem spočívat v analýze tematicky či motivicky příbuzných básní, která by měla umožnit zajímavé kontrastování stylů a přístupů napříč epochami. Seminář by měl být veden primárně v angličtině; pokud by se diskuse o poezii v angličtině ukázaly jako náročné, lze uvažovat o kombinované formě s prezentacemi o autorech a básních v angličtině a diskusními vstupy studentů (částečně) i v češtině.