Sylabus (viz také metody výuky,m kde jsou dostupné informace pro kombinované studující)1. Úvodní hodinaPrezentace předmětu a cílů výuky, nastavení očekávání, představení zápočtu a ujasnění pravidel spolupráce2. Výzkum o využívání nových médií v českých muzeích Jak se nová média v muzeích výzkumně zkoumají? Seznámení se s daty z českých muzeích a českého výzkumu. Technologická inovace.
3. Interaktivita a hra Co je a není interaktivita? Aktivní uživatel, hands-on versus minds-on interaktivita. Může být hra kvalitní interaktivní muzejní zážitek?4. Multimediální obsahKombinování obsahů, intertextualita a metatext
5. Technologie a různé cílové skupinyJe digitální obsah automaticky atraktivní pro mladé? Různé očekávání cílových skupin ohledně novomediálního a technologického obsahu.
6. Participace a co-designSpoluvytváření (novomediálního) společně s návštěvníky a význam informační, mediální a digitální gramotnosti v kultuře a muzeích. Sociální aspekt návštěvy muzea.
7. Modularita a udržitelnost Tvárnost nových médií, aktualizace obsahu a udržitelnost. Přínosy a rizika nových médií a nárolů na muzejní pracovníky/ce. Flexibilita nových médií a ústřední role počítače v kontextu aktuálních trendů v muzeích.
8. Prostor, imerze a tělesnost Jakým způsobem mění nová média zážitek a jak se v prostředí nových médií pracuje s tělem a tělesností.
9. Nároky nových médií na pracující v muzeích10. Praktická hodina Cílem je rozvinout imaginaci ve vztahu k muzejnímu předmětu / muzejním tématům a nových médií11. Praktická hodina Cílem je rozvinout imaginaci ve vztahu k muzejnímu předmětu / muzejním tématům a nových médií12. Závěrečná hodinaReflexe kurzu, s čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi
Nová média je prudce se rozvíjející soubor nástrojů a přístupů, které se v muzeích využívají. Během celého semestru si budeme si klást otázku, co to znamená novomediální muzeum a jak jej poznáme.
Nová média se objevují jak v prezentačních aktivitách muzea, tak v práci s návštěvníkem a samozřejmě i v rámci chodu samotné instituce. Proto se zaměříme nejen na výstavy, ale i na doprovodné programy nebo na participativní aktivity.
V předmětu se budeme zabývat zejména všeobecnějšími principy, které se s využíváním nových médií pojí - právě obecné principy a přístupy jsou důležitější než konkrétní aplikace, které navíc rychle zastarávají. Studenti a studentky se seznámí se základními pojmy a charakteristikami nových médií a naučí se rozumět principům, které nová média spojují.
Po absolvování předmětu by si studující měli být vědomi pozitivních aspektů novomediálních přístupů a zároveň i limitů a překážek, které se s jejich implementací pojí. Zároveň by měli být schopni/y odhalit situace, kde je možné nová média využít, určit, jaké mají přínosy a rizika a definovat si očekávané cíle.
Důraz bude kladen na rozvíjení kritického myšlení k muzejním novomediálním formám.