Sylabus3. říjnaÚvodní hodina & Reflexe vlastní herní zkušenostiPrezentace předmětu a cílů výuky, nastavení očekávání, představení zápočtu a ujasnění pravidel spolupráce. Aktivity k reflexi vlastní herní zkušenosti a preferencí.
BLOK A - teorie 10. říjnaCo je hra? Četba textů v hodině a společné definování hry. Různé definice hry, její význam pro člověka, role hry v životě a to nejen u dětí, ale i u dospělých. 17. říjnaTypologie her a jejich formální řešení Znalostní, kreativní, uvnitř, venku, individuální, týmové apod.
Formální řešení her (analogické, digitální, hybridní). 24. říjnaHry ve vzděláváníPráce s případovými studime a společné definování typických vdělávacích situací. BLOK B - Zkušenosti z praxe 31. říjnaCAMP (1) Návštěva v CAMPu s dr. Šárkou Kadlecovou. Seznámení se s institucí, její koncepcí a strategií ohledně vzdělávání s využitím her.
Domácí úkol - příprava testovacího protokolu, rešerše testování her, protokoly, dotazníky, návrhy otázekWeb: https://praha.camp/7. listopaduCAMP (2) Praktické cvičení v CAMPu - hraní hry v areálu CAMPu s tematikou arichitektury, provedení testování a zpracování zpětné vazby z testování Domácí úkol - příprava na debatu s hostem, rešerše dětských muzeí v zahraničí a příprava otázek pro diskusi14. listopaduNárodní muzeum - Dětské muzeum JehličkaSetkání s dr. Jakubem Jehličkou, který byl součástí týmu vytvářející dětskou expozici v Národním muzeu (otevřeno 06/2023). 45 minut prezentace, 45 minut diskuse.
Web: https://www.nm.cz/program/pro-rodiny-s-detmi/detske-muzeumBLOK - C Praxe21. listopaduTvoříme hru (1) Úvod do designového procesu - ideace hry, definice cílů hry a vzdělávací situace, definice potřeb cílové skupiny POZOR: Vzhledem ke stávce sem přesuneme hodinu ze 17. 10. o typologii her28. listopaduTvoříme hru (2) 5. prosinceTvoříme hru (3)12. prosinceTvoříme hru (4)Prototyp hry a její testování19. prosinceZávěrečná hodinaReflexe kurzu, s čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi
Hry patří v současnosti mezi komplexní persvazivní média, která slouží nejen k zábavě, ale i k výuce (tzv. žánr serious games) a hráči rozhodně nejsou jen děti. Důležitou součástí návštěvy muzea je sociální aspekt, protože v 80 % návštěv návštěvníci přicházejí do muzea s někým dalším. Cílem návštěvy je proto nejen téma muzea, ale i společné trávení času. Jako prostředek pro společný kvalitní zážitek mohou být v moderním muzeu použity hry. Hry jsou tedy velmi tvárné, mohou mít mnoho podob, mohou kombinovat různé technologie a mohou sloužit různým cílům od jednodušších her, které ověřují znalosti, až po hry, které jsou kreativní a složitější. V semináři se budeme zabývat možnostmi využití her jako specifických zábavně-vzdělávacích situací v muzejních podmínkách. Součástí semináře bude řada praktických cvičení a úkolů, díky kterým absolventi a absolventky budou na konci kurzu schopni nacházet příležitosti pro vytváření herních situací v muzeu.
Seminář je rozdělen do třech navazujících bloků:
A. Teorie
B. Zkušenosti z praxe
C. Praktický projekt