Seminář je rozdělen do 3 bloků: A. Teorie a workshop pozorování B.
Pozorování a sběr výzkumných dat v Dětském muzeu NM C. Reflexe pozorování (2x v průběhu semestru, závěrečné setkání)BLOK A - teorie a workshop 20. února 2024 Rodiny v muzeuPředstavení předmětu a jeho cílů.
Co říká aktuální výzkum o rodinách v muzeu, typy interakcí a vzdělávání rodin v muzeu. Shrnutí výzkumných metod ve studiu rodin. 27. února 2024Dětské muzeum Národního muzea Představení koncepce Dětského muzea, konceptualizace expozice a její cíle, návštěva expozice. 5. března 2024Představení výzkumu Jak se koncipuje výzkum a formulují se výzkumné otázky.
Představení cílů výzkumu s pracovním názvem "Understanding the Exhibition Concept: Families in the Children's Museum of the Czech National Museum." Instruktáž ohledně používání pozorovacího protokolu. 12. března 2024 (čas 14.10-17.25)Metoda nezúčastněného pozorováníV první části hodiny bude představena metoda nezúčastněného pozorování. V druhé části hodiny bude praktický workshop a reflexe zkušebního pozorování.
Cílem hodiny je osvojit si teoretické znalosti o metodě a zároveň si principy vyzkoušet v praxi. Tuto hodinu povede externí odborník se zkušeností z etnografie, odku tato metoda pochází.
BLOK B - Pozorování a sběr dat 13. března - 10. května 2024Pozorování a sběr datV tomto období budete provádět pozorování v Dětském muzeu a sbírat data. Výzkum se zaměřuje jak na situaci v muzeu o víkendech, tak ve všední dny.
Termíny pozorování si budete moci vybrat tak, aby vám to časově vyhovovalo. Zapisovat se budete do sdílené tabulky.
BLOK C - Reflexe Během semináře budete moci samozřejmě kdykoli konzultovat i mimo hodiny věnované reflexi. 2. dubna 2024Reflexe I. Společná reflexe prvních várky uskutečněných pozorování.
Cílem je sdílet poznatky, hledat vzorce, formulovat vlastní závěry a odpovědi na výzkumné otázky. 30. dubna 2024Reflexe II. Společná reflexe druhé várky uskutečněných pozorování.
Cílem je sdílet poznatky, hledat vzorce, formulovat vlastní závěry a odpovědi na výzkumné otázky. 14. květnaZávěrečná hodinaReflexe kurzu, s čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi
Rodiny jsou jednou z významných cílových skupin, které navštěvují muzea. Podle jednoho z významných teoretiků návštěvnické zkušenosti Johna Falka jsou rodiny klíčové proto, že právě při rodinných návštěvách se předává sociální a kulturní kapitál, s kterým děti přistupují ke kultuře, když se z nich stanou dospělí a buduje se celoživotní pouto s kulturou.
Porozumění specifikům této cílové skupiny je pro pracovníky a pracovnice muzeí velmi podstatné. V současném pojetí muzejní teorie i praxe je zřejmé, že rodiny jsou velmi nesourodá cílová skupina a při rodinné návštěvě muzeí se odehrává celá řada interakcí.
V semináři se seznámíte s aktuálním výzkumem v oblasti návštěvnických studií se zaměřením na rodinné návštěvy. Budeme se zabývat různými typy interakcí rodin s muzejním obsahem.
Seminář je koncipován na základě research-based přístupu k vysokoškolskému vzdělání, kdy se studenti a studentky jednak seznámí s aktuálními vědeckými poznatky, jednak se budou podílet na reálném výzkumu. Výzkum bude realizován v novém Dětském muzeu v Národním muzeu.