Francouzský knižní trh: nakladatelé, distributoři, knihkupci, čtenáři (zákon „Loi Lang“ z r. 1981, jednotná cena knihy). Porovnání se situací v ČR.<br>Literární kritika.
Přehled médií zaměřujících se na informování o literatuře a její kritické hodnocení – v porovnání se situací v ČR.<br>Francouzská poezie dnes. Jak ji známe z českých překladů.<br>Francouzské drama dnes.
Proč se v českých divadlech málo uvádějí hry současných francouzských dramatiků.<br>Román jako fenomén současné francouzsky psané literatury.<br>Bestsellery.<br>Francouzská vs. frankofonní literatura (k manifestu „Pour une littérature-monde“ z roku 2007). Úvod do problematiky překladu děl africké a arabské francouzsky psané literatury.<br>Francouzsky psaná literatura z pohledu českého čtenáře (okolnosti a souvislosti české recepce; přehled českých nakladatelství zaměřených na vydávání překladů z fr. psané literatury; portréty významných překladatelů) <br>Kritické kauzy posledních let.<br>Komiks v prostředí francouzského jazyka, problematika českého překladu a recepce.<br>Prezentace individuální četby studentů spojená s kritickou diskusí (písemná forma s vyžitím elektronických nástrojů komunikace – sdílené a komentované soubory, webové prezentace).<br>
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuální situací ve francouzské a frankofonní literatuře.
Vedle literárně-teoretického pohledu (studie vybraných autorů, analýzy stěžejních děl) se sledují také různé souvislosti vydávání literárních děl: nekomerční a komerční nakladatelská produkce, specifické aspekty knižního trhu ve Francii a v zemích, kde je francouzština jedním z jazyků publikované literatury, problematika literárních cen, rozdílnost akademické a publicistické kritiky atd.
Nejde o předmět přehledový, přednášky nesledují chronologii vydávání jednotlivých knih. Smyslem předmětu je představit současnou literaturu na pozadí nejdůležitějších fenoménů „literárního provozu“.
DISTANČNÍ VÝUKA: Částečně s využitím platformy MS Teams (případně i jinak, po dohodě se studenty), částečně s využitím sdílených dokumentů, individuální příprava na společné diskuse.