kinder- en jeugdliteratuur (proza - Jacques Vriens; poëzie - A.M.G. Schmidt) dagboek (Anne Frank) moderne Nederlandse verhalen (R. Campert) moderne Nederlandse roman (M. Minco) moderne Nederlandse en Vlaamse poëzie (W. Wilmink, J. Herzberg. H. De Coninck...)
Nederlandse column (Renate Rubinstein) hedendaagse Nederlandse proza (Kader Abdolah) hedendaagse Vlaamse proza (Annelies Verbeke) liedjestekten (Drs. P, Maarten van Roozendaal...)
Elke student leest bovendien zelfstandig één van deze boeken:
M. Minco: Het bittere kruid (1957)
C. Friedman: Twee koffers vol (1993)
A. Grunberg: De heilige Antonio (1998)
Předmět má studentovi pomoci k efektivnější četbě nizozemského literárního textu a také jeho lepšímu porozumění. Studentova praktická znalost jazyka a teoretická znalost literatury se prohlubují jejich vzájemnou kombinací.
Na jednotlivých seminářích se největší pozornost věnuje zásadním problémům, s nimiž se potýká začínající čtenář cizojazyčného literárního textu. Na praktické jazykové úrovni si student rozšiřuje slovní zásobu, znalost nizozemské morfologie i syntaxe - na konkrétních, leckdy složitějších příkladech, než se kterými se setkává při běžné komunikaci v cizím jazyce.
Na literární úrovni se čtenář seznamuje s různými konkrétními žánry epiky, lyriky a dramatu, různými autorskými styly a jejich charakteristickými znaky. Zároveň se učí efektivně zorientovat v komplexním literárním díle.
Na závěr bude pozornost věnována i typickým znakům historického literárního jazyka a literárnímu jazyku vycházejícímu z nespisovných jazykových vrstev: dialektů a regiolektů, sociolektů (slangu) apod.